• Val 2018: För ett tryggare Örebro

Foto: Bilden är ett kollage med foto av Jake Oates och Fritz Bielmeier

I vårt Örebro ska ingen behöva gå, cykla eller bo vid mörka, otrygga platser. Bättre belysning i bostadsområden, parker, lekparker och längs gång- och cykelvägar ger tryggare örebroare!

Trygghet är något som alla ska få känna och ingen ska behöva känna sig otrygg.  Otrygghet skapar inte bara dåligt mående, utan påverkar även våra relationer och kan inskränka på vår frihet. Ett sätt att skapa ett tryggare samhälle är att planera så att platser och miljöer upplevs tryggare och säkrare. Kristdemokraterna vill att det ska vara möjligt att ta en kvällspromenad genom parken eller att det ska vara tryggt att cykla genom bostadsområden efter mörkrets inbrott.  Bra belysning längs gator, i gångtunnlar och i parker ökar tryggheten och minskar samtidigt risken för att något obehagligt händer.

Kristdemokraterna vill göra en kraftig översyn av kommunens gångstråk och cykelvägar och upprusta och förbättra belysning och otrygga platser så att Örebro blir tryggt och tillgänglig för alla örebroare.

”Ett tryggare Örebro” i Örebro är ett exempel från vårt lokala handlingsprogram för 2018-2022. Fler förslag på hur vi vill förbättra Örebro presenteras i vårt Lokala handlingsprogram.