Framtidstro för Örebro!

Tack för förtroendet att leda Örebro framåt. Nu fortsätter vi tillsammans att forma ett Örebro där friheten att forma sitt liv går hand i hand med ansvaret för våra medmänniskor.

KRISTDEMOKRATERNAS VIKTIGASTE FRÅGOR

Vårt mål är ett samhälle där friheten att forma sitt eget liv går hand i hand med ansvaret för sin medmänniska. Vi vill bygga ett samhälle som håller samman.

• Barn och familj
  • Jobb och äldres ekonomi

KD – för ett friare och varmare samhälle

Vårt mål är ett samhälle där friheten att forma sitt eget liv går hand i hand med ansvaret för sin medmänniska. Vi vill bygga ett samhälle som håller samman. Ingen ska hållas tillbaka och ingen ska lämnas efter.

Vill du också vara med och påverka?

Bli medlem i Kristdemokraterna

Politiken ska inte toppstyra!

Jag tycker att politiken och samhället ska byggas underifrån. Politiken ska stödja och ge förutsättningarna – inte styra. Familjen spelar en avgörande roll, det är där vårt samhälles framtid formas. Vi vill ge mer makt till föräldrarna så att de kan ge en bra grund till sina barn. Vi tycker att de själva ska få bestämma över hur de vill göra med föräldraledigheten, barnomsorgen och tiden med barnen. Vänsterregeringen jobbar tvärtom. De vill minska familjens valfrihet och möjlighet till mer tid för barnen. Det säger jag och alla andra kristdemokrater nej till. Vi kommer ta kampen för familjen.

• Ebba Busch Thor
  • Partiledare, KD

Följ oss på sociala medier

11 hours ago

Kristdemokraterna i Örebro

Du missar väl inte Ebba på Stortorget idag! Klockan 14:45 har du möjlighet att möta, se och höra henne utanför KDs valstuga. Vi ses! ... See MoreSee Less

View on Facebook

Idag är det förskolans dag – och förskolan är verkligen värd att firas! I förskolan finns de flesta av våra gemensamma barn i en verksamhet som utgår från barnets bästa och som har delaktighet, lärande och trygghet som ledstjärnor. Det säger kristdemokraternas Marie Magnusson, Ordförande Förskolenämnden, Örebro kommun.

Dagens förskola är resultatet av många års utveckling, inriktning och reformer. De allra tidigaste formerna av barnomsorg; som småbarnsskolan, barn-krubban, barnstugan och barnträdgården, la grunden för det som idag inte längre bara är en omsorgsform utan även starten för det livsviktiga och livslånga lärandet. Idag är dessutom förskolan till för alla barn, oavsett bakgrund. Så har det inte alltid varit. Den pedagogiska verksamheten ska genomföras så att den stimulerar och utmanar barnens utveckling och lärande”. Man skulle kunna säga att förskolan har dubbla uppdrag i att både göra det möjligt för vårdnadshavare att arbeta eller studera – samt att bedriva pedagogisk verksamhet som synliggör varje barns individuella behov och främjar barnens välbefinnande, lärande, lek och utveckling. Så – just idag, alla kända framtida utmaningar till trots, önskar jag alla Örebros förskolor en riktigt fin dag med glädje, upptåg och roligheter tillsammans. Jag kommer att finnas med på någon/några av de otaliga festligheterna runt om på kommunens förskolor under dagen. Dela glädjen och gemenskapen. Imorgon fortsätter förskolornas verksamhet i sin mer ”ordinarie” form. Men trots det är det även då, och dagen därpå, nästa vecka och kommande år alltid Förskolans Dag – för alla dem som dagligen finns i verksamheterna.

View on Facebook

Idag invigdes förskolan Äventyret på Södra Ladugårdsängen. En väldigt fin och modern förskola inspirerad av Reggio Emilias pedagogiska filosofi. Vårt kommunalråd Marlene Jörhag, med ansvar för Barn och utbildning gav en blomma som gåva och gratulerade förskolechefen till de fina lokalerna.

Förskolan är också en övningsförskola i samarbete med Örebro universitet och har även platser för barn med funktionsnedsättning vilket innebär att där finns en högre personaltäthet och ett lägre barnantal.

View on Facebook

Idag är det teckenspråkets dag och det vill vi förstås uppmärksamma. Idag är det 38 år sedan riksdagen tog det historiska beslutet då man officiellt erkände teckenspråket som dövas första språk. Svenskt teckenspråk erkändes då också som ett officiellt språk och blev samtidigt världens första teckenspråk att erkännas som ett sådant.

Örebro är sedan 2010 Europas teckenspråkshuvudstad. I Örebro finns många som talar teckenspråk, här finns Europas största tolkcentral, skolor och andra verksamheter som riktar sig till döva och hörselskadade.

På videon ger vårt kommunalråd Marlene Jörhag en hälsning (hoppas budskapet går fram) på denna dag! 🙂

Make EU Lagom Again!

Lär dig mer om KD:s europapolitik ikväll när vår toppkandidat Sara Skyttedal frågas ut i TV.

View on Facebook

I går kväll talade Kristdemokraternas vice ordförande i programnämnd Social välfärd Anna Andersson tillsammans med regionråd Karin Sundin (S) på Familjecentralskonferensen 2019. Syftet med talet var att tacka alla 1200 besökarna för de insatser de gör genom sitt arbete till vardags samt välkokmna till Örebro. Nedan kan ni läsa delar av Annas tal.

Det här med familjecentraler. Det var inte längesen jag själv hade mini:sar och sprang på mvc, föräldragrupp och öppna förskolan på kvarterets familjecentral. Så när jag står här och ser ut över ett hav av engagerade människor: sjuksköterskor, socionomer, pedagoger och chefer, idag så ser jag ansikten framför mig. Britta, ständigt positiv och på gång. Margareta lugn och tålmodig. Lillis alltid lika välkomnande. Jag sa nog inte särskilt ofta till er att ni gjorde ett fenomenalt jobb, mitt trötta och slitna jag berömde inte alltid hejaropen och de uppmuntrande tilltalen. Men hemma återkom vi till det ofta. Min man höjde er till skyarna när han berättade om pappis, men jag vet inte om han någonsin sa det till er, han heller. Så nu får jag säga det till er alla som är här idag, tack för allt det fantastiska arbete ni gör. De samtal ni för, de obekväma frågor ni vågar ställa, den värme ni väljer att lägga in i ert arbete. Det stärker våra familjer, som befinner sig i olika livssituationer. Och jag gläds uppriktigt över den samverkan som finns inom familjecentralerna, det finns många som slitigt sitt hår över kommunens eller regionens stuprör genom åren. Men här funkar det, här samlas man runt familjen, det är föredömligt och det inspirerar.

View on Facebook

Idag har den styrande majoriteten i Örebro bestående av Socialdemokraterna, Centerpartiet och Kristdemokraterna besökt Örebro flygplats. Flygplatsen används idag som en stor mottagare för gods och frakt. Arbetstillfällena och intäkterna det skapar för Örebro och Mälardalen är en av flera viktiga pusselbitar i den positiva tillväxttakt kommunen har.

- Örebro växer och utvecklas och näringslivet har en betydande del i den positiva utvecklingen. Örebros strategiska läge gör att många företag vill etablera sig i kommunen och vi behöver en infrastruktur som underlättar företagande, arbetstillfällen och attraktivitet, säger Lennart Bondeson (KD), Kommunalråd

Besökets syfte var också att få en överblick hur Örebro bidrar till att skapa en stabil och trygg beredskap i händelse av till exempel skogsbrand. Flygplatsen i Örebro ligger strategiskt bra, den har utrymme för såväl brandflyg som godsmottagning och därför ser kommunledningen det som en värdefull tillgång för såväl Örebros framtida tillväxt men också för Sveriges beredskap vid naturkatastrofer.

3 weeks ago

Kristdemokraterna i Örebro

idag presenterade Ebba Busch Thor och Jakob Forsmed KDs vårmotion. Där fortsätter vi att stärka välfärdslöftet med reformer som är tydligt förankrade i människors vardagsliv – som gör livet lite lättare att leva. Vi har stora satsningar på äldreomsorgen genom bättre villkor för personalen, på reformer för en bättre fungerande bostadsmarknad och på ökad trygghet genom ett stärkt rättsväsende. Läs mer i länken till inlägget. ... See MoreSee Less

View on Facebook