Framtidstro för Örebro!

Tack för förtroendet att leda Örebro framåt. Nu fortsätter vi tillsammans att forma ett Örebro där friheten att forma sitt liv går hand i hand med ansvaret för våra medmänniskor.

KRISTDEMOKRATERNAS VIKTIGASTE FRÅGOR

Vårt mål är ett samhälle där friheten att forma sitt eget liv går hand i hand med ansvaret för sin medmänniska. Vi vill bygga ett samhälle som håller samman.

• Barn och familj
  • Jobb och äldres ekonomi

KD – för ett friare och varmare samhälle

Vårt mål är ett samhälle där friheten att forma sitt eget liv går hand i hand med ansvaret för sin medmänniska. Vi vill bygga ett samhälle som håller samman. Ingen ska hållas tillbaka och ingen ska lämnas efter.

Vill du också vara med och påverka?

Bli medlem i Kristdemokraterna

Politiken ska inte toppstyra!

Jag tycker att politiken och samhället ska byggas underifrån. Politiken ska stödja och ge förutsättningarna – inte styra. Familjen spelar en avgörande roll, det är där vårt samhälles framtid formas. Vi vill ge mer makt till föräldrarna så att de kan ge en bra grund till sina barn. Vi tycker att de själva ska få bestämma över hur de vill göra med föräldraledigheten, barnomsorgen och tiden med barnen. Vänsterregeringen jobbar tvärtom. De vill minska familjens valfrihet och möjlighet till mer tid för barnen. Det säger jag och alla andra kristdemokrater nej till. Vi kommer ta kampen för familjen.

• Ebba Busch Thor
  • Partiledare, KD

Följ oss på sociala medier

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No connected account.

Please go to the Instagram Feed settings page to connect an account.

Från tanke till verklighet

Idag har kommunledningen besökt det vardande Kulturkvarteret. För framtiden mötesplats för människor i Örebro med kulturskola och bibliotek. Snart ett självklart inslag i stadsbilden.

Utrustade med hjälmar och västar fick våra kommunalråd lyssna till berättelser om byggprocessen, och se hur husets inre börjar ta form. Genom att låta fantasin få ta plats, kan man se rummen fyllas med människor, böcker och kreativitet, bortom de betongbara golven och skyddsplastade fönstren.

Det är att vara del av historien medan den skrivs. En historia grundad i en tanke Kristdemokraterna kämpat för att förverkliga.

View on Facebook

Idag blev det klart vilka som vunnit kommunens pedagogiska pris! Marlene Jörhag, ordförande i programnämnd barn och utbildning, fick äran att tillsammans med Maria Haglund (M) överraska ett gäng pedagoger inom förskolan/skolan med detta besked.
Förskolans pris gick till Angelica Eriksson, Sofia Axelsson och Liselott Karlsson på Kårstaängens förskola i Hovsta.
Grundskolans pris tilldelades Emma Carlström på Brunnsskolan, Adolfsberg, och gymnasiets pristagaren heter Tobias Norgren-Bergström, på Idrottsgymnasiet, Virginska.
Stort grattis till dessa skickliga pedagoger!

5 days ago

Kristdemokraterna i Örebro

Igår startade Kristdemokraterna i Örebro's glöggkampanj.

Välkomna förbi varje lördag för lite glögg, pepparkakor!

View on Facebook

BLACK FRIDAY! 50% PÅ MEDLEMSAVGIFTEN I KD!

Vårdköerna skenar och polisbristen är alarmerande, kommuner och regioner går på knäna då januaripartierna inte satsade på välfärden. Men allt är inte svart. Under Black Friday kan du bli medlem i KD till halva priset och sedan hjälps vi åt att återskapa ett Sverige att lita på.

Använd rabattkoden: BF2019 (Gäller tom 1 december 2019)

KD.nu/blimedlem

Medlemsavgiften gäller för hela 2020, dessutom bjuder vi på medlemskapet i december 2019. Ordinarie pris är 150 kr/år.

Under 2019 har fler valt att bli medlem i KD än någonsin tidigare. Drygt 5000 personer gick med i KD och stödjer därmed aktivt Sveriges tydligaste och populäraste partiledare Ebba Busch Thor. Passa på du också. Det behövs fler som dig i politiken.

View on Facebook

Att värna teckenspråkets ställning i vår stad är något Kristdemokraterna aktivt vill arbeta för, därför är det viktigt att det finns en tillgänglig förskola anpassad för barn som är döva och hörselskadade.

Idag har vårt kommunalråd Marlene Jörhag besökt Klöverängens förskola i Lillån. De har ett utökat uppdrag i flerspråkighet med svenskt teckenspråk som grund, här går både döva, hörande och hörselskadade barn.

Det blev ett gott samtal med biträdande rektor Maud Lindström som berättade om hur det är att driva förskola på två olika språk parallellt, deras arbete som intraprenad och forskningsprojektet FUNDIF (Flerstämmig undervisning i förskolan) Frågor som ekonomi, kompetensförsörjning och arbetsmiljö är alltid stående punkter Marlene vill föra dialog kring när hon möter olika verksamheter.

Att möta vardagen för förskolelärare, rektorer och barn på Örebros förskolor är viktigt för att också kunna fatta goda beslut för framtiden.

View on Facebook

Igår medverkande KDs kommunalråd Lennart Bondeson på konferensen ”Lätt för kommunerna att göra rätt – möjligheter och synergier i klimatomställningen” som Klimatkommunerna och Fossilfritt Sverige anordnade. Lennart hälsade, tillsammans med Svante Axelsson, välkommen till konferensen med 250 deltagare.

Lennart är ordförande i Klimatkommunerna och presenterade bl.a klimatkommunernas handfasta tips på hur kommuner kan ha en central roll i omställningen. Noterbart är att två kommuner i framkant är Örebro, där Lennart varit ansvarigt kommunalråd, och Helsingborg där kristdemokraten Lars Thunberg är kommunalråd och driver hållbarhetsfrågor.

Konferensen belyser kommunernas och regionernas möjlighet att påverka både kommuninvånare och näringsliv och att visa vägen mot ett fossilfritt samhälle. Se konferensen i efterhand på www.youtube.com/watch?v=W1vTAXTGnc8&t=10647s (tror dock bara att eftermiddagen fastnade).

View on Facebook

Idag träffade vårt kommunalråd Marlene Jörhag (KD) tillsammans med kommunstyrelsens ordförande Kenneth Handberg (S) en av utbildningsminister Anna Ekströms närmsta män, Erik Nilsson. Det blev ett givande samtal kring pedagogik och systematiskt kvalitetsarbete, men Marlene fick också möjlighet att lyfta utmaningarna med ”relativ närhet” som styr grundskoleantagningen och påtala problemen med riktade statsbidrag (ökade generella statsbidrag är att föredra för Sveriges kommuners välmående)

Dagen bjöd också på två verkligt positiva verksamhetsbesök på skolor som visat stark vilja till utveckling. Först ut var Västra Engelbrektsskolan, där Magdalena Andersson med kollegor berättade om Upplevelsebaserad NO-undervisning. Att få lära sig med alla sinnen är viktigt, inte minst för de elever som har annat modersmål än svenska. Därefter besöktes Mellringskolan F-6 där rektor Johan Walter förklarade hur man på några år lyft elevernas resultat i svenska, engelska och matematik från 59% (2017) till 92% (2019). Ett arbete byggt på att skapa givna strukturer; om det så gäller arbetet med elevhälsa eller lektionsplaneringar. En annan nyckel har varit det kollegiala lärandet – då det är i mötet med andra vi reflekterar och analyserar oss själva. Vi kristdemokrater brukar säga just det, att det är i mötet med andra som en person formas att bli den hon är, eller han är. Tänk att det gäller även lärare!

View on Facebook

Vi i Kristdemokraterna tror att välmående familjer bygger ett gott samhälle. Mötesplatser för föräldrar med småbarn är därför viktiga. Där möjliggörs att nya relationer skapas och att hitta stöd och stöttning med människor i likartad situation. Mycket gott görs i civilsamhällets regi genom öppna förskolor och studiecirklar i småbarns sång mm. Tillsammans med regionen har kommunen ett arbete genom familjecentraler. Här finns kuratorer för den som behöver samtala, öppen förskola med sångstund och fri lek, närhet till MVC och BVC. Det är ett viktigt arbete som just nu utreds. Vårt kommunalråd Marlene Jörhag, ordförande i programnämnd Barn och utbildning, samt Anna Andersson, vice ordförande i programnämnd Social välfärd besökte därför Ängens familjecentral för att se deras arbete och lyssna in deras tankar och funderingar. ... See MoreSee Less

View on Facebook
  • Följ oss på sociala medier: