• Vi vill se mer valfrihet för familjer!

Familjen är en hjärtefråga för oss Kristdemokrater. Det är den viktigaste gemenskapen och den grund som samhället står på. Barn som växer upp i trygga familjer får goda förutsättningar att klara livets utmaningar. Politiken ska därför stödja familjerna och föräldrarna, inte styra.

Läs nedan om våra konkreta förslag.

Vi vill:

införa familjecentraler i både norra och södra Botkyrka
    Vi kristdemokrater driver frågan om att införa familjecentraler i både norra och södra Botkyrka. Familjecentralerna har möjlighet att i ett tidigt skede och på ett effektivt sätt fånga upp kontakten med utsatta familjer, men också vara en stödjande resurs till familjer i allmänhet och även vara ett led i att främja integrationen. En stor vinst med samverkan under samma tak, mellan flera yrkeskategorier kring barn och barnfamiljer är att den ökar förmågan att upptäcka och tillgodose behov av stöd.

satsa mer resurser på öppna förskolan och familjerådgivning
    Den politiska majoriteten i Botkyrka har i budget två år i rad reducerat medel till olika verksamheter, bl.a. öppna förskolan och familjerådgivning. Kristdemokraterna har däremot motionerat om att vi vill utveckla öppna förskolan och dess öppettider genom ökade resurser. Vi anser också att satsning på familjerådgivning och den öppna förskolan behövs nu, mer än någonsin. Att satsa på stöd till familjer i olika former är en investering för framtiden och måste prioriteras.

Folkhälsomyndighetens hälsoekonomiska beräkningar visar att det är kostnadseffektivt att satsa på föräldrastöd. Varje satsad krona på strukturerade föräldrastödsprogram ger 2 kronor tillbaka inom ett till två år.

främja etablering av fler familjedaghem och minska barngrupperna
    För att alla föräldrar ska hitta ett alternativ som passar just dem och deras barn måste det finnas en väl utbyggd barnomsorg med olika alternativ. Vi vill att det ska finnas en mångfald av barnomsorgsformer med olika inriktning och huvudmän; förskolor, familjedaghem, öppna förskolor och fritidshem. Kommunen ska erbjuda likvärdiga villkor för alla godkända barnomsorgs- och förskoleverksamheter. Målet för all barnomsorg bör främst vara att möta varje barns behov av trygg omsorg, stimulans, lek, gemenskap och utveckling.

Barngrupperna i förskolan är för stora. Cirka 60 procent av de minsta barnen går i grupper som ligger över Skolverkets riktvärde. Barngrupperna ska minska genom att kommunerna inför ett tak. Vi vill skärpa statsbidraget till kommunerna så att bara de kommuner som visar att de har uppnått eller arbetar mot målet om högst 12 barn i småbarnsgrupper, får del av satsningen. Kommunerna ska också bli skyldiga att erbjuda familjedaghem för de föräldrar som önskar det. En kartläggning bör göras i syfte att öka antalet familjedaghem.

ha mer valfrihet genom olika barnomsorgsformer
    Vi vill ge familjer större valfrihet att välja den barnomsorg som passar familjen bäst. Barnomsorgspeng innebär att kommunen betalar för den barnomsorg som föräldrarna väljer. En slant ”följer barnet”, oavsett vilken barnomsorgsform som gäller. Vi kristdemokrater vill utvidga barnomsorgspengen så att föräldrar kan ta hand om sina egna och/eller anhörigas barn i hemmet och att barnomsorgspengen ska uppgå till 6 000 kronor per barn och månad, för barn mellan 1-3 år. Vi vill också att pengen ska betraktas som inkomst och därmed vara både skattepliktig och pensionsgrundande.

Som det ser ut idag så är barngrupperna i förskolan ofta för stora och det blir stimmigt med höga ljud och ofta dålig luft, då för många personer vistas i samma lokaler. Alternativa barnomsorgsformer är alltså inte enbart ett alternativ för familjer utan kan också avlasta den kommunala barnomsorgen.

slopa kvoteringen av föräldraförsäkringen och möjliggöra överlåtelse av föräldrapenningdagar
    Vi vill skapa en mer flexibel föräldraförsäkring genom att avskaffa kvoteringen, skydda inkomsten för föräldralediga och möjliggöra överlåtelse av föräldrapenningdagar till närstående personer. Allt för att föräldrar lättare ska få sin vardag att gå ihop. Föräldraskapet är ett gemensamt åtagande och därför är det också föräldrarna själva som ska få avgöra om och hur föräldrapenningdagarna ska användas och fördelas.

införa extra jobbskatteavdrag för föräldrar
    Barnfamiljernas ekonomi har haft en svag utveckling och har halkat efter de senaste 20 åren och vi kristdemokrater anser att barnfamiljernas ekonomi behöver förstärkas. Vi föreslår därför ett jobbskatteavdrag för föräldrar om 500 kronor per förälder och månad. För föräldrar till barn som är 0 – 3 år ska skattereduktionen inte bara omfatta förvärvsinkomster.

ha höjt barnrelaterat bostadsbidrag
    Kristdemokraterna vill fortsätta att prioritera de familjer som lever i ekonomisk utsatthet. Vi vill därför höja det barnrelaterade bostadsbidraget med 350 kronor per månad för ett barn, 425 kronor per månad för två barn och 600 kronor per månad för tre eller fler barn. Vi vill också återinföra den fritidspeng som vänsterregeringen har tagit bort.