• De svenskar som byggt Sverige förtjänar en värdig ålderdom!

De svenskar som byggt Sverige förtjänar en värdig ålderdom. Det handlar både om att säkerställa en kvalitativ äldreomsorg, men lika mycket om att ge pensionärer förutsättningar för ekonomisk trygghet. Att bygga ett äldrevänligt Sverige kräver ett politiskt helhetstänk, och det är vi kristdemokrater en garant för i regeringen. Ett år in i regeringsarbetet har vi redan drivit igenom:
    1.  Sänkt skatt för pensionärer:Nästa år sänks skatten för pensionärer med totalt två miljarder kronor. Som exempel får en person med 25 000 kronor i pension 3 400 kronor extra i plånboken varje år.
    2. Kompensation för ”57:orna”: Vi kompenserar den tidigare S-regeringens miss som gjorde att de närmare hundra tusen svenskar födda 1957 fick betala för mycket i skatt. Åtgärder har också vidtagits så att inte heller de födda 1959 kommer att straffbeskattas.
    3. Utredning om språkkrav i äldreomsorgen: För att säkerställa ett tryggt bemötande inom äldreomsorgen.
    4. Förlängt Äldreomsorgslyft:En lyckad satsning som vi förlänger i ytterligare tre år, för 1,7 miljarder kronor per år. Det innebär att omsorgspersonal kan utbilda sig under betald arbetstid och är viktigt för att stärka kompentensen hos personalen. En lyckad satsning som vi förlänger i ytterligare tre år, för 1,7 miljarder kronor per år. Det innebär att omsorgspersonal kan utbilda sig under betald arbetstid och är viktigt för att stärka kompentensen hos personalen.
    5. Äldres tandhälsa prioriteras:Vi har tagit första steget mot en tandvårdsreform där högkostnadsskyddet ska stärkas för att likna den som finns inom den övriga vården, och där särskilt äldre tandhälsa ska prioriteras.
    Engagera dig i Sveriges äldrevänliga parti. Bli medlem