• Medlemmarnas vilja är viktig!

Partiet fastslog vid partifullmäktige fredagen den 13 oktober sin EU-vallista (Listan) och det blev Sara Skyttedal samt Ella Kardemark som nu blir partiets toppkandidater i EU-valet 2024. De blir sannolikt ett bra radarpar och det ska bli roligt att bedriva valrörelsen 2024 med allt vad det kommer innebära här lokalt i kommunen. Emellertid, finns det ändå skäl till att kritisera hur detta utfall kunde uppstå. Den medlemsomröstning som utfördes var onekligen mycket tydlig avseende vilken väg partiets medlemmar ville att partiet skulle gå och när sedan utfallet skiljer sig på det markanta sätt som är aktuellt i detta fall, urholkas med största sannolikhet den framtida viljan och förtroendet att deltaga i denna typ av omröstningar. Även om medlemsavgifterna inte är den största intäkten för partiet på riksnivå, är det obestridligen medlemmarna som är den viktigaste resursen för att vinna val och den kontaktyta som är närmast kristdemokraternas faktiska väljare. Därav är det mycket olyckligt när kristdemokratiska medlemmar upplever att centrala ingångsvärden som skickas in till partiets ledning och ombud,  inte förvaltas eller helt enkelt ignoreras.

Tiden får nu utvisa om det beslut partifullmäktige tog var strategiskt korrekt, om det visar sig inte vara korrekt avseende utfall i valet 2024, är det extra viktigt att dra lärdom av denna process hur viktig och relevant medlemmarnas vilja är.