• Nej till att sänka åldersgränsen för möjligheten till juridiskt könsbyte!

Kristdemokraterna kommer att säga nej till att sänka åldersgränsen för möjligheten till juridiskt könsbyte. Vi anser också att juridiskt könsbyte även fortsättningsvis endast ska få göras med fastslagen könsdysfori. I denna fråga skiljer vi oss från övriga regeringspartier.
    Frågan om könsbyte är komplex och den psykiska ohälsan bland transpersoner är utbredd, där många får vänta alldeles för länge innan de får det stöd de behöver. Vi tycker därför att Socialstyrelsen ska se över tillgängligheten och stärka vården för könsdysfori. Vuxna som diagnostiserats med könsdysfori ska fortsatt kunna byta juridiskt kön. Sverige ska däremot inte ha en lagstiftning som innebär att könstillhörighet reduceras till något godtyckligt, eller som öppnar för missbruk av möjligheten till juridiskt könsbyte. Vi ser också uppenbara risker med om barn ges rätten till byte av juridiskt kön, därför förespråkar vi en försiktighetsprincip i frågan.
    Läs mer på via DN-artikel