• Politisk balans – en existentiell framtidsfråga för EU

Vi kristdemokrater vet att EU misslyckas med sitt uppdrag om för lite görs inom områden där gemensamma lösningar behövs. Men EU kan också misslyckas om medlemsländerna fråntas makt över frågor de bäst bestämmer om själva.
    Unionens klimat- och miljöpolitik behöver bli mindre detaljstyrande, och lämna större utrymme för medlemsländer att själva staka ut vägen för exakt hur klimatmålen ska nås. Inom social- och arbetsmarknadsfrågorna behöver EU tänka om i grunden, med en grundläggande respekt för att dessa frågor bäst bör hanteras av medlemsländerna enskilt. Samtidigt finns gott om exempel där fler gemensamma lösningar behövs. Gränshantering, utrikespolitik, migration, polissamarbete och till viss del försvarspolitik, är exempel på några sådana områden.
    Rätt balans är inget mindre än en existentiell framtidsfråga för EU. För ett lagom EU, med rätt agenda, krävs både mer kristdemokratiska värderingar och mer politisk pragmatism.
    Läs mer från KD:s toppnamn för nästa års EU-val, Sara Skyttedal och Ella Kardemark, på länken Politisk balans.