• Sveriges ordförandeskap i EU: Axplock av framgångar och bedrifter hittills

Samarbetet mellan EU:s medlemsstater är avgörande för att hantera den gröna omställningen, öka säkerheten och öka konkurrenskraften. Sverige har tagit över som EU-ordförande under en tid av parallella kriser, inklusive Rysslands anfallskrig mot Ukraina, en energikris och ekonomiska svårigheter. Under de första fyra månaderna har fokus legat på att stödja Ukraina, fortsätta påtryckningar mot Ryssland, överenskommelser om förnybar energi och energieffektivitet samt att prioritera EU:s långsiktiga konkurrenskraft.

✔️ Vi har för den långsiktiga konkurrenskraften uppnått goda resultat. EU-kommissionen har, på ordförandeskapets initiativ, lagt fram en långsiktig strategi för att stärka tillväxt och produktivitet, med fokus på bland annat digitalisering, handel och innovation.

✔️ För att öka takten i den gröna omställningen och fortsätta minska EU:s beroende av fossil energi från länder med tveksam människosyn, nådde vi överenskommelser med Europaparlamentet om direktiven för förnybar energi och energieffektivitet.

✔️För att minska EU:s sårbarhet i en allt mer orolig omvärld och öka produktionen av halvledare, komponenter som är avgörande för den gröna omställningen nådde vi en överenskommelse med Europaparlamentet om halvledarakten.

✔️ Med ett mål om mer förnybar energi till 2030 kommer vi minska vårt beroende av fossil energi samtidigt vi historiskt nog lyckades inkludera en roll för fossilfri energi samt värna hållbar användning av bioenergi från skogen.

✔️Vi har prioriterar arbetet med att införa ny EU-lagstiftning för att säkerställa tillgången på kritiska råmaterial och här är svensk gruvnäring avgörande.