• Vill du engagera dig i Kristdemokraterna i Färgelanda?

Styrelsen i partiavdelningen Färgelanda söker fler som vill engagera sig, dels i styrelsearbetet men även inför framtida val. Styrelsen i Färgelanda är en liten och sammansvetsad grupp som har som mål att bidra till att partiavdelningen såväl växer långsiktigt samt att avdelningen ska ha roligt tillsammans. Engagemang i ett politiskt parti uppfattas alltför ofta helt felaktigt som tråkigt eller för tidskrävande för kombination med andra måsten i livet. Bilden är dock kraftigt missvisande, istället är det ett forum där du kan få vänner för livet och chans att påverka kommunens hela utveckling såväl som den del av kommunen du bor i. Det är också möjligt att kombinera engagemanget med heltidsjobb såväl som annan sysselsättning.

Vad krävs för att engagera sig i styrelsen?

1. Du måste först Bli medlem vilket du ansöker om via ett ansökningsformulär. Kostnaden för medlemskap är endast 200 kr/år.
    2. Du behöver kunna avvara tid för styrelsemöten, vilket sker 1 gång i månaden. Ytterligare möten  och aktiviteter kopplat till det politiska arbetet kommer vara aktuellt, men planeringen av dessa sker i samråd bland styrelsemedlemmarna.
    3. Du behöver bli invald vid ordinarie årsmöte eller så kallat extra årsmöte. De positioner som är lediga just nu är ledamotsplatser och vissa special positioner enligt stadgarna.
    4. Det är möjligt att vara engagerad i styrelsen utan att ha ett politiskt uppdrag för partiet.
    5. Du behöver acceptera de förhållningsregler som avdelningen antagit vid årsmöte för styrelsearbetet i avdelningen och i övrigt för politiska uppdrag.
    6. Du behöver dela kristdemokratiska partiets ideologi och värdegrund, då du som styrelsemedlem, blir en företrädare för partiet lokalt i Färgelanda.

Vad får du som medlem?

1. I medlemsavgiften ingår rabatter på exempelvis resor via SJ och det finns även andra rabatter, vilka förhandlas fram av partiet centralt.
    2. Du får tillgång till ett intranät där du kan läsa och debattera inom det politiska områden som intresserar  just dig.
    3. Du kommer få deltaga i medlemsmöten som syftar till att både informera om aktuell politisk situation i Färgelanda men också att avdelningen ska ha roligt tillsammans. Det kan vara så enkla saker som fika eller korvgrillning alternativt att möten kombineras med föreläsningar eller annan aktivitet.
    4. Du har rösträtt vid årsmöten om du betalat din medlemsavgift och kan således vara med och välja företrädare för partiet lokalt eller kandidera själv.

Om du önskar mer information, ber vi dig i första hand kontakta partiavdelningens ordförande genom kontaktuppgifterna under Fråga partiavdelningen