Dags att släppa planerna på ett P-hus i cellgraven?

Under förra veckan rapporterades det att Länsstyrelsen beslutat att sätta ner foten och säga Nej till kommunens planer på ett P-hus i Cellgraven.

Planerna på att att bygga ett P-hus i cellgraven har tidigare kritiserats både för att beslutet i nämnden togs med bristfälligt underlag. Men också av Kalmar läns museum och Kristdemokraterna för att det vore djupt olämpligt att bygga ett p-hus på ett fornminne och vad som är en del av riksintresset för kulturvård. Det skulle helt enkelt, likt Länsstyrelsen nu instämmer i, innebära att en ovärderlig kulturmiljö förstörs för all framtiden.

I Länsstyrelsens beslut skriver de bland annat:
”Norra cellgraven hör till ravelinen Prins Carl som byggdes mellan åren 1683–1698 och utgör en viktig del av Kalmars yttre befästningsverk och är skyddad som fornlämning”. Vidare skriver de att ett P-hus i Cellgraven skulle ”på ett markant sätt förändra områdets karaktär av befästningsverk och ravelinens upplevelsemässiga värde kommer att förtas helt och hållet”. Det är en verklighet som inte kommer förändras.

NEJ till hotell som skymmer Kalmar slott

Under fredagen framkom det att Kalmar kommun och Länsstyrelsen i hemlighet har arbetat fram ett nytt förslag på ett hotell i hamnen. KD ser med oro på att ännu ett dokument vars innehåll har ett stort allmänintresse hemlighetshållits från allmänheten.

– Att det aktuella förslaget borde ha diarieförts mitt under brinnande valrörelsen gör bara det hela än mer anmärkningsvärt. Det är oerhört allvarligt ur demokratisynpunkt, säger Kristdemokraternas gruppledare Christopher Dywik.

– Med tanke på att det sedan tidigare gått troll i ärendet, men återkallade och censurerade rapporter och stort allmänintresse för frågan, så var det min ärliga förhoppning att ärendet framöver skulle hanteras med större transparens.

– Att det sommartid behövs fler övernattningsplatser i Kalmar kommun råder ingen tvekan om. Men ska det byggas nytt på Kvarnholmen måste det givetvis byggas på ett sådant sätt att det inte hotar riksintresset för kulturvård eller förstör en ovärderlig kulturmiljö för all framtiden.

Gör Kvarnholmen vackrare och mer tillgängligt

Kristdemokraternas gruppledare Christopher Dywik och kommunfullmäktigeledamot Carolina Almeborg motionerar om behovet att tillgänglighetsanpassa Kvarnholmen|

Kvarnholmen är tillsammans med Kalmar slott och Gamla stan en vital del av Kalmar kommuns ansikte utåt, en vacker historisk miljö med vackra stenlagda gator för turister och boende att strosa i.

Tyvärr har stadens kullerstensgator under senare år blivit allt mer problematisk för delar av befolkningen. I takt med att fler och fler restauranger skaffar trevliga uteserveringar, så har det också inneburit att gående har hänvisats ifrån kanternas mer platta stenläggning till gatornas mer traditionella kullerstensläggning mitt i gatan. Detta har medfört att framkomligheten avsevärt försämrats för den som har rullstol, permobil eller rullator.

M/KD-budget – det bästa för Kalmarbygdens barn

Kristdemokraternas gruppledare Christopher Dywik kommenterar riksdagens budgetomröstning|

Vid gårdagens budgetomröstning röstades som väntat en borgerlig M/KD-budget igenom. Det är mycket glädjande! M-KD-budgeten innehåller mycket viktiga satsningar för att återskapa ett Sverige som man kan lita på. KD lovade under valrörelsen att alltid, i alla lägen stå upp för vår politik och det är vad vi nu gjort, säger Kristdemokraternas gruppledare Christopher Dywik.

– Här på kommunal nivå välkomnar vi framförallt den särskilda satsningen för att minska barngrupperna på förskolan. Kalmar kommun har små-barngrupper som uppgår till 30 barn per grupp, något som skapar stor otrygghet och stress för barnen – och majoriteten har ingen som helst plan för att lösa det.