• Kollektivtrafik

Ödeshög står inför många utmaningar för att kunna utvecklas som kommun och att vi ska kunna fullfölja det kommunala uppdraget på den nivå som våra kommuninvånare vill.

Det går bra för Ödeshög just nu, företag vill etablera sig, människor vill flytta hit, men att resa kollektivt blir svårare och svårare. Med ökade bränslepriser och försämrad kollektivtrafik riskerar utvecklingen att stanna upp eller i värsta fall gå i fel riktning.

Kommunen har invånare som antingen inte kan, inte får, inte har råd eller vill köra bil. Många unga får svårare och svårare att ta sig till gymnasieskolan och är beroende av föräldrarna för att kunna hålla på med kultur och idrott.

Vi Kristdemokrater kommer att arbeta för att alla ska ha möjlighet till kollektivtrafik oavsett var i regionen de bor.

Inför en rättvis bedömningsmodell av kollektivtrafiken

Ödeshög har en stor andel som pendlar till och från gymnasieskolor och arbetsplatser både i och utanför kommunen.

När Regionen idag planerar linjerna för kollektivtrafiken baserar man det på antal resenärer och inte hur långt man åker. En resa mellan två hållplatser i Linköping likställs med en resa mellan Ödeshög och Linköping. Detta synsätt missgynnar oss som bor på landsbygden och våra linjer riskerar att läggas ned.

Vi Kristdemokrater vill se en reform av regelverket för bedömning av vilka linjer som ska läggas ned och vilka som ska satsas på där man till högre grad tar hänsyn till landsbygden där bilen idag ofta är det enda alternativet.

Inför väntetidsgaranti för sjukresor

En ofta livsviktig del av den särskilda kollektivtrafiken är sjukresor. Ett vårdbesök kan i sig innebära en hel del oro och osäkerhet, och det är därför särskilt viktigt att minska risken för oro kring transporten till besöket. Det är nödvändigt att den enskilde kan vara säker på att komma fram i tid till besöket i vården, men också att hemresan efter besöket ska kunna ske så snart efter avklarat vårdbesök som möjligt.

Därför vill vi från Kristdemokraterna se en reform av regelverket för sjukresor som innebär att en så kallad väntetidsgaranti införs som stipulerar hur lång väntetid som kan accepteras oavsett resans längd.

Inrätta expressbusslinje mellan Linköping och Jönköping

Utbyggnaden av järnvägen mellan Linköping och Jönköping har försenats och det känns idag mycket oklart hur framtiden ser ut för nya järnvägsspår. Därför krävs en annan fungerande lösning. Det är idag inte möjligt att pendla till mellan Linköping – Jönköping, trots att det är ett angränsande län och en stor arbetsmarknads- och utvecklingsregion.

Vi föreslår därför att en expressbusslinje inrättas mellan Linköping och Jönköping, som också skulle möjliggöra effektiva stopp vid exempelvis Ödeshög och Gränna, och därmed förbättra pendlingsmöjligheterna från och till dessa orter.