Warning: include_once(/home/httpd/vhosts/wp.kristdemokraterna.se/httpdocs/wp-content/plugins/instagram-feed/inc/class-sb-instagram-gdpr-integrations.php): failed to open stream: No such file or directory in /home/httpd/vhosts/wp.kristdemokraterna.se/httpdocs/wp-content/plugins/instagram-feed/instagram-feed.php on line 100

Warning: include_once(): Failed opening '/home/httpd/vhosts/wp.kristdemokraterna.se/httpdocs/wp-content/plugins/instagram-feed/inc/class-sb-instagram-gdpr-integrations.php' for inclusion (include_path='.:/opt/plesk/php/5.6/share/pear') in /home/httpd/vhosts/wp.kristdemokraterna.se/httpdocs/wp-content/plugins/instagram-feed/instagram-feed.php on line 100
Okategoriserade-arkiv - Ödeshög Archive - Ödeshög

KD:s Vitsippspris 2018

Årets mottagare av KD Ödeshögs Vitsippspris blev Ödeshögs hembygdsförening. På bilden ser vi Annicki Oscarsson och Nils Orrenius.

Gruppmöte hos Narr 28 maj

Måndagen den 28 maj hade vi gruppmöte hos godistillverkaren Narr. Mötet började med en rundtur i produktionsanläggningen där ett 30-tal kristdemokrater såg ut att vara hämtade från ett avsnitt av Arkiv X (KD-medlemmarna på vänstra bilden).

Det är fantastiskt att se hur verksamheten har vuxit från teststadiet till att vara en av dominanterna när det gäller dragerat naturgodis. I dag har företaget tio anställda och en kapacitet på ca 2500 ton/år. Vill du se mer av tillverkningen klicka här. Efter rundvandringen var det gruppmöte med tilltugg (säker 30 godissorter samt smörgås). Vi fick en redovisning av vad som händer på riks, samt i kommunens olika nämnder. Vi avslutade med att ladda inför torgmötet den 9 juni och vi hoppas att våra profilkläder har dykt upp till dess.

Årsmöte Kristdemokraterna i Östergötland

Kristdemokraterna i Östergötlands hade årsmöte den 19 mars i Kisa. Till mötet kom 100 trogna kristdemokrater som bland annat var där för att lyssna på vår huvudtalare Lars Adaktusson. Han fokuserade på utrikespolitik och framför allt på Mellanöstern. Han berättade bland annat om det folkmord som sker på kristna i norra Syrien. Detta sker mitt framför ögonen på oss men ingen agerar. Lars avslutade med sin positiva bild av Kristdemokraterna och hur rätt vår politik är inför årets val. Äntligen är fokuset på frågor som är centrala för kristdemokraterna så som Vårdfrågor, Värderingsfrågor och Trygghet.

I pausen var det smörgåstårta med kaffe innan vi körde igång med årsmötet. Vårt presidium med Magnus Oscarsson, Eva-Britt Sjöberg samt Per Larsson fick förnyat förtroende och när det gällde ledamöterna så var det mestadels omval. När det gällde vårt regionala valmanifest så var det livliga diskussioner. Resultatet blev att det redan bra valmanifestet blev ännu bättre och bland annat fick vi i Ödeshög med prioriteringar så som expressbussar från landsbygden till storstäderna, ökat fokus på kulturskolorna på landsbygden samt ökat fokus på förlossningsskador.

Mötet drog ut på tiden, men alla var glada och nöjda över det vi åstadkommit och nästa stora sammankomst är Norrköping den 1:a maj.

Kommun- och landstingspolitiska dagar 2018

Den 2-3 Mars var det valupptakt på Elmia i Jönköping med över 1000 Kristdemokrater. Under dessa 2 dagar var det föredrag, seminarier, diskussioner och fest, allt med ett syfte – En ny regering vid valet 2018, en regering med Kristdemokratiska värderingar.

Huvudnumret på torsdagen var när Ebba berättade om regeringens välfärdssvek och hur vi har en plan – vårt Välfärdslöfte som ska minska vårdköerna så ingen behöver dö i väntan på vård.

Efter Ebbas presentation så var det dags för hela Alliansen att visa att vi har ett regeringsalternativ som är beredda att ta över.

Efter alla föredrag så var det mingel innan festen. Bland de som minglade så såg man bland annat Lars Adaktusson som jag hoppas få se mycket av under årets valarbete.

Kvällen fortsatte med en fest som av sekretesskäl inte är dokumenterad 😉

Årsmöte 2018

Måndagen den 13 Februari hade Kristdemokraterna i Ödeshög årsmöte i Immanuelskyrkan. Det var som vanligt ett välbesökt möte med ett 50-tal medlemmar. Under kvällen fick vi höra på en intressant presentation av riksdagsman Annicka Eclund (KD) som berättade om Kristdemokratisk skolpolitik. Se bild nedan.

Senare på kvällen åt vi smörgåstårta, hade brödauktion och avslutade med Årsmötet där vi bland annat fastställde listan till kommunfullmäktige. På det hela var det en riktigt trevlig kväll.

Invigningen av Handlar’n i Rök

Annicki Oscarsson, kommunalråd (KD) i Ödeshög, talade vid invigningen av Handlar’n i Rök. Ett nytt koncept i Rök där Axfood satsar på landsbygdens utveckling. På plats var bland andra Magnus Oscarsson, Jonny Ståhl, Anders Lundin, Michael Cornell och Karl Johansson. Fantastiskt roligt att det satsas på både närodlat och närhandlat!

Denna artikel är hämtad från Peter Olofssons Facebooksida

/Jonni

Ödeshögsskola i topp när man frågar barnen!

Återigen omnämns Ödeshög kommun som en kommun som satsar på skolan. Läs gärna intervjun med Robert Wahlström (Ordförande för Barn- och Utbildningsnämnden) i SKLs rapport Läs rapporten. Detta är speciellt roligt eftersom frågor rörande skolan och barnen är några av KDs centrala områden.

Meröppet på Biblioteket

Onsdagskvällen den 29/11 var det så dags för invigning av Meröppet på Ödeshögs bibliotek. Mingel blev det också. I vimlet syntes bland andra Annicki Oscarsson, kommunstyrelsens ordförande, Lotta Gemfors, bildnings- och kulturchef, Karin Mörk, kultur- och fritidsnämnden, bibliotekarie Maud Conradsson, doktor Magnus Olofsson och många andra intresserade. Som ordförande för kultur- och fritidsnämnden fick jag äran att klippa band. Gunilla Christensen, till vänster, jobbade på biblioteket i fyrtio år. Och de sista fyra åren arbetade hon hårt för att få till Meröppet. Britt-mari Johansson är en av dem som drev projektet vidare, och det känns mycket bra att tillsammans med henne och nämnden kunna sjösätta Meröppet. Meröppet är precis vad det låter som, det vill säga mer öppet på biblioteket. Om man så vill så kan man dyka ner bland böcker, filmer och datorer ända till kl 21 varje dag. Strålande!

Läs mer om Meröppet: Kommunens hemsida

Denna artikel är hämtad från Peter Olofssons Facebooksida

Adventsfest

Den 27/11 hade vi vår årliga adventsfest. Denna gång var vi i Immanuelskyrkan och som vanligt var det mycket medlemmar som kom (nästan 60 st). Under kvällen så var det gröt med smörgås, föredrag av Ödeshögs kommunchef, fika, lotteri, föredrag av Magnus samt en auktion.

Kommunchefen Ingmar Unosson gav en personlig bild av sig själv och varför han valde att arbeta i Ödeshög. Han talade bland annat om hur långt fram Ödeshög är när det gäller skola, vård och företagande där vi ligger i topp nationellt och/eller regionalt. Detta värmde extra mycket då dessa punkter är fokusområden för Kristdemokraterna. Det är också ett kvitto på det arbete som Annicki leder i kommunstyrelsen ger resultat. Nedan Ingemar under sin presentation.

Magnus talade om sin resa till Somaliland och hur viktigt stödet till detta ännu ej godkända land är. Magnus visade bilder när han träffade presidenten och ett gripande möte med förra presidentens hustru som efter makens död sålde alla sina tillhörigheter för att kunna bygga ett universitet.

För att stötta utbildningen i Somaliland så valde vi att skänka intäkterna från auktionen till skolprojekt där.

När kvällen led mot sitt slut så tackades Annicki för sitt engagemang i KD Ödeshög och för det fantastiska arbete hon gör i kommunstyrelsen. Deltagarna var (som vanligt) väldigt nöjda med arrangemanget och alla ser fram mot att träffas igen.

Extra partidistriktsårsmöte

Lördagen den 25 november hade vi ett extra partidistriktsårsmöte i Skeda församlingshem. Mötet började med mingel och sopplunch  där Magnus Oscarsson (distriktsordförande) hälsade oss välkomna. Därefter kom dagens höjdpunkt då Ebba inspirerade oss med ett fantastiskt brandtal inför valåret 2018. Efter hennes tal ville hon naturligtvis bli fotograferad ihop med mig och jag ställde naturligtvis upp. Tyvärr så är Magnus inte lika duktig fotograf som politiker så bilden blev lite suddig.

Efter detta startade presentation av de nominerade till riksdag och region innan vi gick över till årsmötet. Kvällen avslutades med god mat och trevlig underhållning med Linda Ahlgrimmer med band.