• Facit 2021: 158 146 trygghetsinsatser

Stockholms stads kommunalt anlitade ordningsvakter genomförde 158 146 trygghetsinsatser under fjolåret. Det visar en ny sammanställning över ordningsvakternas inrapporterade insatser och arbete i staden. – Vi har under mandatperioden genomfört en historiskt stor satsning på ordningsvakter i Stockholm, och statistiken visar vilket omfattande arbete de gör för tryggheten i staden, säger Erik Slottner (KD), trygghetsborgarråd i Stockholms stad.

Ordningsvakterna rapporterade ifjol in närmare 160 000 trygghetsinsatser, vilket är en ökning med drygt 40 000 insatser från 2020. Utöver patrullering och medverkan till allmän ordning, märks också vägledning och service till allmänheten, olika samverkansinsatser, assistans vid sjukdomsfall samt förebyggande och förhindrade åtgärder mot brott och ordningsstörningar.

– Det är oerhört viktiga insatser ordningsvakterna gör för tryggheten i Stockholm och sammanställningen som nu presenteras visar på hur omfattande deras arbete är. Vi vet sedan tidigare att ordningsvakternas blotta närvaro har en trygghetsskapande och preventiv effekt. Men vi ser också i statistiken att de stod för över 12 000 förhindrade och förebyggande insatser mot brott och ordningsstörningar, säger Erik Slottner (KD).

Arbetet med kommunalt anlitade ordningsvakter har under mandatperioden varit en prioriterad politisk satsning i Stockholms stad och antalet patrullerande ordningsvakter i stadens regi har sedan 2018 ökat från 18 till över 180 stycken. I år förstärkts projektet med ytterligare sex miljoner kronor och totalt kommer 101 miljoner kronor att läggas på ordningsvakternas arbete 2022. Samtidigt ansöker staden regelbundet till polisen om fler tillståndsgivna platser för ordningsvakterna att verka på.

”Stockholmsmodellen” med kommunalt anlitade ordningsvakter har visat vägen för hur man kommunalt kan kompensera för den polisbrist som råder i Sverige. Synligheten av uniformerad personal på våra gator och torg är viktig för människors trygghet, men också för att avlasta polisen och frigöra resurser för dem i deras arbete, avslutar Erik Slottner (KD).

Ordningsvakternas trygghetsskapande åtgärder 2021

Patrullering / medverkan till allmän ordning 119 140
    Insatser   38 513
    Varav förebyggande eller förhindrade insatser mot brott eller ordningsstörning   12 141