• Att förebygga och överbrygga motsättningar gällande bilburen ungdom

Bakgrund

Vi har under de senare åren sett en ökning av motorburen ungdom eller om man hellre vill säga ”EPA” ungdomar. Det har med det uppstått en del klagomål och folk som bor nära eller i de centrala delarna av Alfta och Edsbyn. Ungdomar lyssnar ogärna på vad vuxna säger ibland det vet vi väl många av oss att det ofta ska testas gränser i dessa åldrar.

Jag vill hävda att kan vi möta våra ungdomar med respekt och uppfylla en del mål och drömmar de har, så tror jag dialogen skulle förbättras avsevärt.

Känner de att samhälle och kommun vill satsa på deras intressen, så kommer mkt att förebyggas och man ökar förståelsen och respekten för varandras intressen.

Vi har alla varit unga så vi vet nog vad de går igenom.

Jag föreslår

Att vi från kommunen utreder möjligheten för att bygga ett elr två garage där det finns utrymme för att meka och umgås och ”hänga” för dessa våra ungdomar som är en del av vår framtid.

Och arbeta för att hitta samarbeten mellan PRO eller annan fritidsverksamhet, förening där äldre hittar uppgifter också.

Alla behöver en tillhörighet och sysselsättning av något slag.

Eller undersöker möjligheten att hitta samarbeten mellan befintliga verkstäder där man kunde engagera företagen för att kunna hitta mötesplatser.

Det finns säkert händiga pensionärer som gärna delar en del av sin fritid med att hänga och hjälpa till med diverse enklare fix på fordonen.

Alla ska ha en plats i samhället och för att motverka den irritation som uppstått samt att arbeta förebyggande mot alkohol och drogproblematik som florerar i våra byar tragiskt nog så kan detta vara ett led i hur vi ska kunna möta detta.

Jag tror vi behöver knyta ihop äldre och unga, så vi får förebilder för våra ungdomar och på så sätt arbeta förebyggande för en välmående befolkning i alla åldrar.

Vi från KD vill arbeta förebyggande och för en levande kommun för alla åldersgrupper.

Andreas Kissner KD Ovanåker 210910