Bistånd för katastrofhjälp och fredsbygge behövs

I en debattartikel lyfter Benjamin Petersson fram hur viktigt det är att arbeta för att människor kan leva i fred och trygghet. Det slås fast att det behövs pengar både till långsiktigt utvecklingsbistånd och till katastrofhjälp. Benjamin är nu vice ordförande i kultur- och fritidsnämnden. Han kandiderar i valet till både kommunfullmäktige och riksdagen. Bakom debattartikeln står förutom Benjamin också Gudrun Brunegård och Irene Oskarsson. Du kan läsa artikel på följande länk:

Bistånd för katastrofhjälp och
fredsbygge behövs

Åter tvingas vi inse hur skör tillvaron är. Det som var tryggt ena dagen kan bli till ett inferno dagen därpå. Miljontals ukrainare har tvingats fly undan ryska bomber mot bostadsområden och sjukhus.
Människor öppnar sina hjärtan och hem för att bistå nödställda. Vi kan dock inte enbart förlita oss på enskilda människors godhet.
För Kristdemokraterna är det internationella biståndet en hjärtefråga. Det handlar om solidaritet och om människovärdets okränkbarhet. Biståndet behövs för att avhjälpa nöd i katastrofsituationer, men också för att långsiktigt bekämpa fattigdom och ge människor bättre levnadsvillkor, utbildning, självbestämmande och demokratiska rättigheter.
Som en rik och trygg nation har vi en moralisk skyldighet att bidra med det vi kan. Målet att det internationella biståndet ska omfatta en procent av BNI ligger fast. För att det ska bli verkligt meningsfullt krävs prioriteringar, kontroll och uppföljning.
Oavsett om stödet kanaliseras via EU, FN-organ, hjälporganisationer som Röda Korset eller kyrkor behöver hela kedjan hålla måttet. Korruption finns alltid som risk och måste bekämpas, annars urholkas svenska folkets biståndsvilja.
De senaste veckorna visar det nödvändiga i att arbeta för att människor kan leva i fred och trygghet. Där människor talar med varandra, där uppstår inte krig. Därför behövs pengar både till långsiktigt utvecklingsbistånd och till katastrofhjälp, när det värsta händer.

Benjamin Petersson (KD)
Riksdagskandidat, Vrigstad

Gudrun Brunegård (KD)
Riksdagsledamot och biståndspolitisk talesperson

Irene Oskarsson (KD)
Riksdagskandidat, Aneby

Distriktsstämma med 60 årsjubileum

Strategier för politiska prioriteringar

Maria Larsson uppmuntrade på årsmöte

Självklart har Sävsjö en framtid

Maria Larsson kommer till årsmöte

Mer frihet och stöd i familjepolitik

Med en vitsippa önskar vi en God Jul!

Inspiration inför EU-val

Familjen i fokus på rikstinget