Niklas gissade rätt och vann cykeln

Niklas Karlsson blev vinnare av den fina cykeln från Dan Fritidsbod! Under valrörelsen har Kristdemokraterna haft en tävling som gick ut på att försöka lista ut kluriga kuriosafrågor om några av fullmäktigekandidaterna. Niklas svarade helt rätt på alla frågor och kom dessutom nära på utslagsfrågan som var att gissa kristdemokraternas valresultat i kommunvalet. Vi säger stort GRATTIS! På fotot hämtar Niklas cykeln på torget i Sävsjö. Rätt svar på alla frågor kan du se på denna länk:

Många kom för att glädjas och äta bakelser

Det var så roligt att många ville komma förbi för att samtala, dricka kaffe och äta bakelser när vi var på torget i Sävsjö för att visa vårt tack för förtroendet i valet. Fredagar är det torgdag och denna gång var det också aktiviteter med anledning av klimatveckan så mycket folk var i rörelse. Hela förmiddagen var vi på plats med vår ”Mobila valstuga” och responsen var mycket stor. Tack alla som kom förbi idag för att glädjas med oss. Hade du inte möjlighet att komma till oss på torget så säger vi också så här STORT TACK FÖR FÖRTROENDET!

Mest kryssad i Sävsjö kommun

När personkryssen på valsedlarna i kommunvalet nu är färdigräknade visar det att Kristdemokraten Stefan Gustafsson fick 434 kryss och det är en andel av 20,6 procent. Stefan är därmed den fullmäktigekandidat i Sävsjö kommun som fått allra flest kryss. Bland övriga kristdemokrater är Fredrik Håkansson på andra plats med 68 kryss och en andel av 3,2 procent. För Fredrik är det en dryg fördubbling av kryssen jämfört med valet 2014. På denna länk kan du se de tio kristdemokrater som i kommunvalet fick flest kryss:

Framgången i valet ger mer inflytande

När valresultatet nu är helt klart så visar det sig att förtroendet ökar rejält i alla kommunens valkretsar och vi hamnar på 29,4%. I kommunvalet är det en ökning med 6,1%. Det innebär 3 nya mandat och att Kristdemokraterna för första gången är kommunens största parti. Under de kommande 4 åren kommer 12 av 39 ledamöter i fullmäktige vara Kristdemokrater. I Jönköpings län finns nu tre partier som ligger på 30 procents nivån och det är KD i Sävsjö tillsammans med S i Gnosjö och Tranås. Ökningen för KD i kommunvalet i Sävsjö är tre gånger större och det samlade resultatet ungefär dubbelt så högt som i andra kommuner i länet. Tack för det stora förtroendet!