Musikskolan ska vara till för alla barn

Fredrik Håkansson fortsätter engagemanget för den kommunala musikskolan.
Efter att det mer än 50 år varit möjligt för alla att delta i musikskolans undervisning på skoltid är det nu stopp efter beslut av skolinspektionen. Fredrik kämpar för att det åter ska bli möjligt. En skrivelse har sänts till utbildningsdepartementet som åtta kommuner, utöver Sävsjö, ställt sig bakom. Fredrik har också deltagit i en paneldebatt om musikskolan med riksdagsledamöter på Kungliga Musikhögskolan. Fotot i inlägget är från debatten och med operasångare Susanne Rydén och Fredrik Håkansson.  Nu har en debattartikel publicerats som du kan läsa i sin helhet på följande länk:

Musikskolan ska vara till för alla barn

I regeringens proposition ”En kommunal kulturskola för framtiden – en strategi för de statliga insatserna”, som även riksdagen fattat beslut om, framgår det att statens insatser för den kommunala kulturskolan ska bidra till ett brett utbud med hög kvalitét och god kompetensförsörjning där tillgänglighet och jämlikhet främjas. Men dessa intentioner motverkas av skollagen och skolinspektionens tolkning av densamma när man säger att musikskolan inte längre får bedriva undervisning på skoltid. Konsekvensen blir att elever hindras från deltagande och det blir svårt att behålla och rekrytera musiklärare.

I mer än 50 år har den kommunala musikskolan verkat som en integrerad del i det svenska skolväsendet, det har utgjort en viktig del i vårt lands kulturutveckling och det ”svenska musikundret”. I våra nordiska grannländer fortsätter dock samverkan mellan skola och musikskola på samma sätt som förut, i Danmark är det till och med inskrivet i skollagen att elever har rätt att delta i musikskolan på skoltid. I Sverige är nu istället beskedet att musikskolans verksamhet ska ske i nära anslutning till skoldagen. Det betyder att undervisningen till allra största del förläggs efter skoltid vilket bland annat innebär att de elever som åker skolskjuts får svårare att delta och riskerar att stängas ute från möjligheten att lära sig spela och sjunga i musikskolans regi. Arbetstiderna för personalen försämras dessutom avsevärt när de i allt större utsträckning förläggs till sen eftermiddag och kväll vilket försvårar kompetensförsörjning och påverkar undervisningens utbud och kvalitét. Den här omställningen drabbar framförallt alla landsbygds och glesbygdskommuner runt om i Sverige, i flera kommuner har musikskolans elevantal minskat med upp mot 40% och i några fall har musikskolan fått läggas ner. Det som sker är ett hårt slag mot musikskolan och kulturen i vårt land som kommer få stor påverkan nu och långt in i framtiden.

Som kristdemokrater anser vi att alla beslut ska ske på lägsta möjliga nivå, så nära människan som möjligt. När det kommer till Musikskolans mycket värdefulla och viktiga verksamhet menar vi därför att frågan om en elev ska få möjlighet att delta i undervisningen på skoltid ska avgöras lokalt, på den enskilda skolan av rektor och lärare. Det är de som tillsammans med vårdnadshavare känner elevens behov och situation och kan avgöra vad som är bäst i varje enskilt fall med måluppfyllelsen som grund för beslutet och skolans möjligheter att samordna verksamheterna. Som det är nu har skolan mandat att hantera ansökningar för elever som till exempel vill ha en eller flera dagars semesterledigt men man har inte rätt att tillåta, eller ens ta ställning till, en sammanlagd ledighet om ca 1,5 dag under ett helt läsår för att en elev ska få kvalificerad sång- och musikundervisning av kommunalt anställda utbildade musikpedagoger. Det mest rimliga vore att man av tillit till professionen på skolan låter beslutet fortsatt tas av dem, precis som man gör med all annan ledighetsbedömning och såsom det gjorts i decennier, och inte av tjänstemän eller politiker någonstans långt borta.

Skolan har flera stora utmaningar men att musikskolan undervisar på skoltid är inte ett av dem. Det finns heller inga studier på att elever som deltar i musikskolan på skoltid klarar skolan sämre, snarare tvärtom. Det är viktigt att barn får möjlighet att utvecklas genom kulturskapande verksamheter och där har musikskolan en mycket viktig och värdefull uppgift som på många sätt också kan berika och hjälpa skolan i sitt uppdrag och ibland vara precis det en elev behöver för att också lyckas i andra ämnen. Musikens positiva inverkan på inlärningsförmågan är ett allmänt känt faktum och kultur är viktigt i arbetet mot psykisk ohälsa inte minst bland barn och ungdomar. Därför vill vi att fler, inte färre, barn ska få möjlighet att delta i musikskolans undervisning. Av den anledningen har vi under den här mandatperioden sänkt avgifterna för instrumenthyra och terminsavgift och vi kommer fortsätta att trycka på tills skolan återigen får bättre möjlighet att samverka med musikskolan för att alla barn som vill, oavsett var man bor, ska få möjlighet att uppleva glädjen i att lära sig spela och sjunga i den kommunala musikskolan.

Fredrik Håkansson (KD)
Ordförande Barn- och utbildningsnämnden i Sävsjö Kommun


Kommunstyrelsen stoppar nuvarande förslag om vattentäkt i Vrigstad


Läs mer

Fullmäktige o skolfrågor och Sävsjötorg


Läs mer

Besök på öppenvårdens hus


Läs mer

Stina blir bra som nytt regionråd


Läs mer

Tufft läge men bra möjligheter


Läs mer

Sommarnummer av Vitsippan


Läs mer

Lieblingsplatz får årets Vitsippspris


Läs mer

Nästan bäst i Sverige i EU-val


Läs mer

Budget där vi bygger för framtiden


Läs mer

Kristdemokrater del av folkfest


Läs mer