Mathjälpen fick Vitsippspris

Mathjälpen startade upp sin verksamhet i början av 2019. Deras arbete innebär att de samlar in mat, från lokala butiker och verksamheter, som av olika anledningar är tänkt att slängas men som fortfarande är ätligt och av god kvalitet. Dessa varor hamnar då i stället i Mathjälpens kassar och delas sedan ut till behövande familjer och hushåll.  Mathjälpen är en mycket värdig mottagare av 2022 års vitsippspris. De tilldelades diplom, blommor och ett värdebevis på 2000 kr. Läs motivering på följande länk:

Motivering: I en tid då ekonomin blir allt mer ansträngd och med en inflation som skenar i höjden så är det arbete som årets vitsippspristagare utför särskilt aktuellt och angeläget.
Minskande marginaler drabbar de som har det sämst ställt allra hårdast. Då är det viktigt att samhället sluter upp för att hjälpa utsatta att inte minst få tillgång till en av de mest basala förutsättningarna för mänskligt liv, nämligen mat. Mathjälpen är en verksamhet som startades i början av 2019. Mat, som fortfarande är ätbar men som av olika orsaker annars skulle kastas, samlas in från olika lokala butiker och livsmedelsproducenter. Ett hushålls behov av mat sammanställs i påsar för att sedan delas ut till behövande en gång i veckan.

Mathjälpens arbete ligger väl i linje med principer om människovärde, medmänsklighet och solidaritet.
I en ofullkomlig och mörk värld kommer Mathjälpen med ljus och hopp för många. Att samtidigt kunna ta vara på mer mat och på så sätt bidra till minskat matsvinn och ökad hållbarhet gör initiativet ännu mer behjärtansvärt och visar på vad förvaltarskapstanken kan innebära i praktiken.
Mathjälpen har också för denna sak tilldelats Sävsjö kommuns miljöpris 2019.

Verksamheten är ett tydligt exempel på att det är möjligt att genom samarbete göra skillnad för en enskild människa, för samhället och världen. Därför är Mathjälpen en värdig mottagare av 2022 års Vitsippspris.

Distriktsstämma med 60 årsjubileum

Strategier för politiska prioriteringar

Maria Larsson uppmuntrade på årsmöte

Självklart har Sävsjö en framtid

Maria Larsson kommer till årsmöte

Mer frihet och stöd i familjepolitik

Med en vitsippa önskar vi en God Jul!

Inspiration inför EU-val

Familjen i fokus på rikstinget