Barnen vill ha en vit jul i år också

Bengt Mattsson, är en av kristdemokraternas politiker i Sävsjö kommun. I det politiska arbetet är han ledamot i Myndighetsnämnden. Till vardags jobbar han också som volontär för Erikshjälpen i Vrigstad. Bengt har skrivit en bra debattartikel med rubriken ”Barnen vill ha en vit jul i år också”. I artikeln betonas hur viktigt det är att avstå från alkohol och droger under julhelgen, särskilt för barnens bästa. Bengt gör också lite reflexioner omkring vad som egentligen kan ses som ”barnfattigdom”

Du kan läsa hela debattartikeln på följande länk:

Barnen vill ha en vit jul i år också

När man talar om en vit jul så tänker de flesta på snö och rimfrost. För många barn är det inte vit snö som är det viktigaste utan nyktra föräldrar. Att avstå från alkohol (och andra droger) brukar man kalla att vara vit.

IOGT-NTO-rörelsen driver även i år en kampanj som man kallar ”Vit jul”. Det går ut på att förmå speciellt föräldrar att under julhelgen avstå från alkohol. De driver också många andra berömvärda aktiviteter för att så mycket som möjligt minimera de skador som drogerna ställer till med.

Enligt en nyligen gjord uträkning kostar dessa skador över 100 miljarder kronor varje år i vårt land. Men då har man inte
beräknat (vilket är omöjligt) det mänskliga lidande som detta medför.

Det talas ganska mycket om barnfattigdom i vår tid. Då menar man att barn lider brist på materiella resurser. En ännu värre fattigdom för barn är nog den att barn inte kan lita på, är rädda för och skäms för sina onyktra föräldrar. I vårt land är det cirka 400 000 barn som lever under dessa omständigheter. I många fall med riktigt allvarliga problem som absolut inte borde förekomma.

Jag är helt övertygad om att även föräldrar med alkoholproblem älskar sina barn och vill dem väl. Inte nog med att barnen blir väldigt glada och trygga av att mamma och pappa är nyktra utan dessutom kan det bli pengar över till annat än alkohol.

Barn är väldigt duktiga på att visa vad de tycker och känner. Inte alltid med så många ord utan på annat sätt. Ger man dem kärlek och tillit så får man nästan alltid det tillbaka. Glada, trygga och harmoniska barn är den bästa julklapp vi som vuxna kan få!

BENGT MATTSSON Vrigstad

Distriktsstämma med 60 årsjubileum

Strategier för politiska prioriteringar

Maria Larsson uppmuntrade på årsmöte

Självklart har Sävsjö en framtid

Maria Larsson kommer till årsmöte

Mer frihet och stöd i familjepolitik

Med en vitsippa önskar vi en God Jul!

Inspiration inför EU-val

Familjen i fokus på rikstinget