Debatt om musikskola på riksting

Kungliga musikhögskolan i Stockholm anordnade den 22 mars ”Riksting för västerländsk konstmusik 2022”. På plats från Sävsjö var kristdemokraten Fredrik Håkansson för att delta i en paneldebatt om musikskolan tillsammans med utbildnings- och kulturpolitiker från Sveriges riksdag. Bakgrunden till inbjudan är den skrivelse som Fredrik, i egenskap av ordförande i barn- och utbildningsnämnden, tagit initiativ till och som nämnden ställt sig bakom tillsammans med ytterligare 8 kommuner i Jönköpings län.

Utifrån skrivelsens uppmaning ”Förbättra skolans möjlighet till samverkan med kommunala kulturskolan”, beskrev Fredrik de konsekvenser som sker när musikskolan inte får undervisa på skoltid samtidigt som han pekade på hur det borde fungera. Han lyfte bland annat fram att tillgängligheten för barns deltagande måste underlättas, arbetstiderna för musiklärarna måste förbättras och att rektor eller lärare ska avgöra om en elev får delta i musikskolan på skoltid.

Gensvaret från rikstingets deltagare och politiker som deltog i debatten var positivt och det finns en stor samstämmighet kring at hitta fram till en lösning så att musikskolans verksamhet kan fortsätta att utvecklas.

Hela rikstinget spelades in för att framöver sändas på SVT Kunskapskanalen men livesändningen går nu att se i efterhand på länken nedan. Paneldebatten som Fredrik deltog i börjar 5:21 in i programmet.

Länk till sändningen från rikstinget på Kungliga musikhögskolan i Stockholm https://www.youtube.com/watch?v=oBNz3TuvDDI

Kommunalrådskandidat kliver fram i P4

Bra samtal på Sävsjö torg

Acko på besök i Vrigstad