Insändare om familj och värderingar

Bengt Mattsson, är en av kristdemokraternas politiker i Sävsjö kommun. I det politiska arbetet är han ledamot i Myndighetsnämnden. Till vardags jobbar han också som volontär för Erikshjälpen i Vrigstad. Bengt har skrivit en insändare med rubriken ”Död åt familjen har blivit verklighet”. Rubrik och utgångspunkt är Gudrun Schymans välkända citat för ett 20-tal år sedan. Bengt lyfter familjens betydelse och den kristna värdegrunden som nödvändig för samhällsbygget och för att komma till rätta med de stora problem som vi har med kriminalitet med mera. Läs hela debattartikeln på följande länk:

Debattartikel

Död åt familjen har blivit verklighet

För cirka 20 år sedan var Gudrun Schyman (då partiledare för Vänsterpartiet) ute på gator och torg, men också i tidningar och TV, och ropade ”död åt familjen”.

Vi är väl alla förskräckta över tillståndet i vårt land, särskilt när det gäller det grova våldet i alla delar av samhället, även på mindre orter. När barn mördar barn och att även helt oskyldiga kan bli skjutna / mördade om man råkar stå i vägen när gängen gör upp har det gått långt på katastrofal väg.

För några månader sedan intervjuade SVT en man i Stockholm, vilken arbetade med att försöka stoppa våldsvågen. Han berättade bland annat att ett kännetecken på de som är ute och skjuter /mördar andra är att de saknar en fungerande far som tar ansvar. Om en mamma blir lämnad ensam med en eller flera tonåringar kan man lätt förstå att hon inte orkar med att hålla ordning på vad de unga gör utanför hemmet. Om det dessutom finns stora pengar att tjäna på våldet blir det ännu värre.

Men tyvärr har Gudrun Schyman inte varit ensam om att nedvärdera och ta från familjen rätten och möjligheten att uppfostra de unga. För nästan hundra år sedan uttalade Alva Myrdal (s) att det är ”farligt” om föräldrar och barn knyter för starka band. Hennes förslag var att så långt som möjligt ”befria” barnen från föräldrarna.
När Tage Erlander fyllde 60 år 1961, höll Inga Thorsson (då Socialdemokratiska kvinnoförbundets ordförande) ett tal då hon upplyste om och varnade för mycket höll på att gå illa. Hon pekade bland annat på att den psykiska ohälsan ökade, det grova våldet, särskilt bland gängen, tilltog på ett dramatiskt sätt och många andra liknande problem. Detta hjälpte dock inte utan Socialdemokraterna, tillsammans med andra marxister men också liberaler, fortsatte att ta ifrån både kyrkan, skolan och föräldrarna deras självklara auktoritet.

Som man sår får man skörda, säger ett välkänt ordspråk. Det vi nu ser och hör, och blir förskräckta, är resultatet av nästa hundra års ansvarslös politik. Jag tror också att vi behöver fler poliser och andra myndigheter men jag tror inte att detta är den verkliga lösningen. Det är grunden för samhällsbygget som har blivit fel.

Dåvarande justitieministern Lennart Geijer sa redan på 70-talet att ”vi tog ifrån våra barn och ungdomar kristendomen men vi gav dem inte något annat istället”. Nu är det hög tid att ge tillbaka de unga en grund som håller. Enligt min mening finns det ingen bättre grund att bygga på än kristendomen och kristna värderingar!

Vrigstad den 26 september 2023

Bengt Mattsson (kd)
Vrigstad

Distriktsstämma med 60 årsjubileum

Strategier för politiska prioriteringar

Maria Larsson uppmuntrade på årsmöte

Självklart har Sävsjö en framtid

Maria Larsson kommer till årsmöte

Mer frihet och stöd i familjepolitik

Med en vitsippa önskar vi en God Jul!

Inspiration inför EU-val

Familjen i fokus på rikstinget