Efterlängtat bygge påbörjat

Nu är det efterlängtade bygget av Rörviks nya skola påbörjat. Glädjen var stor bland elever och personal när det första spadtaget togs av Barn- och utbildningsnämndens ordförande Fredrik Håkansson tillsammans med rektor Karin Karlsson, som för övrigt varit Fredriks mellanstadielärare på skolan, och Håkan Dybelius arbetschef på Brantås bygg.

Den nya grundskolan kommer, när den står klart för inflyttning sommaren 2023, att ha plats för 250 elever från förskoleklass till och med årskurs 9. Lokalerna kommer vara anpassade för den moderna pedagogiken och ge lärare och personal fantastiska möjligheter att bedriva en undervisning som ger varje barn chansen att lyckas utifrån sina förutsättningar.

Rörviks nya skola är en rejäl landsbygdsatsning och en viktig del i utvecklingen av hela den södra kommundelen. Det är dessutom den enskilt största investering som Sävsjö kommun någonsin gjort. För oss är det här också ett sätt att visa att vi vill vara en barnvänlig kommun där barnfamiljer som väljer att bosätta sig i våra samhällen och på vår landsbygd också skapar underlag för annan viktig samhällsservice som till exempel matbutiker och kollektivtrafik.

Nu gläds vi över att byggnationen är igång och tillsammans med många som hoppats och kämpat för en ny skola i Rörvik ser vi fram emot invigningen om knappt ett par år

Riksting 2021

Uppskattat besök av Roland Utbult

Roland Utbult – om arbetet i politiken