En vision för ett rikt kultur- och fritidsliv

”Ett brett fritidsutbud med ett starkt föreningsliv är en framgångsfaktor för vår kommun och vi kommer fortsatt med stort engagemang arbeta för att såväl ung som gammal i hela Sävsjö kommun ska ha tillgång till ett rikt kultur- och fritidsliv.” Det skriver Fredrik Håkansson, vice ordförande i kultur- och fritidsnämnden, när han beskriver vad han vill driva för frågor under kommande mandatperiod. Läs Fredriks tankar på denna länk:

Ett rikt kultur- och fritidsliv

Vi växer och formas i mötet med andra människor. Lär oss att förstå varandra och ta solidariskt ansvar. Tillsammans med andra känner vi gemenskap och mening. Här skapas förutsättningar för ett gott samhälle. Kristdemokraternas synsätt är att samhället ska byggas underifrån, därför är civilsamhället med ett rikt kultur- och fritidsliv prioriterat för oss.

Vi har i vår kommun fantastiska förutsättningar till en aktiv fritid med en stor bredd av föreningar med många aktiva medlemmar som gör en ovärderlig insats. Idrottsföreningar, kulturföreningar, samhällsföreningar, hembygdsföreningar, byalag, studieförbund och kyrkor utgör en samhällsbärande kraft som bör ges så goda förutsättningar som möjligt. Ett starkt civilsamhälle är grunden för vårt samhällsbygge och är en viktig förutsättning för vår kommuns utveckling.

Under den här mandatperioden har vi Kristdemokrater gått i bräschen för en rad satsningar inom kultur- och fritidsområdet i Sävsjö kommun samtidigt som vi målmedvetet effektiviserat flera delar i nämndens arbetssätt. Vi har bland mycket annat:
– Byggt nya idrottsanläggningar som till exempel konstgräsplan och friidrottsanläggning.
– Gjort större ekonomiska insatser i bland annat Familjebad och Hockeyhall.
– Utökat bidragsbeloppen till föreningarna och gett mer stöd än tidigare till investeringar mm.
– Förenklat, förtydligat och förkortat bidragshanteringen.
– Gett riktade investeringsbidrag till exempel hörslingor i samlingslokaler.
– Tillgänglighetsskapande åtgärder (hörslingor och hiss) har vi gjort i flera egna anläggningar.
– Arbetat för ett utökat kulturutbud för barn och unga och har därför initierat flera kommande projekt där barn får skapa och ta del av kultur i olika former.
– Genomfört flera medborgarförslag som idrottsplaner för beachvolleyboll och beachhandboll.
– Genom tillskapandet av ett integrationsbidrag särskilt stöttat många föreningars arbete.
– Gjort rejäla satsningar på kostnadsfria aktiviteter under loven för barn och unga.
– Startat upp FAR, fysisk aktivitet på recept.
– Utökat öppettiderna på Biblioteket.
– Gjort nysatsningar på Sävsjö Camping tillsammans med arrendatorn.
Förutom de större investeringarna har det vi satsat på till stor del kunnat göras inom befintlig budget, dels med hjälp av statliga medel men framförallt genom ett aktivt arbete med ekonomiska effektiviseringar.

Framöver vill jag fortsätta att målinriktat och aktivt driva på för ett rikt kultur- och fritidsliv. Jag vill:
– Skapa ett Allaktivitetscenter på Sävsjö Skyttecenter
– Bygga nya omklädningsrum på Sävsjö Fritidscenter och fortsätta visionsarbetet kring anläggningarna där.
– Renovera och bygga till vår anläggning på Vallsjöbaden.
– Minska energiförbrukningen på våra anläggningar med bland annat solenergi.
– Fräscha upp kommunens badplatser genom att bland annat byta ut alla bryggor.
– Undersöka möjligheten till bättre samverkan med gata/park för att effektivisera arbetet och skapa utrymme för fler satsningar.
– Fortsätta att stötta det viktiga integrationsarbete som görs i många föreningar.
– Starta en fritidsbank där idrottsutrustning kan lånas ut för att underlätta för familjer och barn att pröva nya idrotter.
– Återinföra fritidspengen som är ett riktat stöd till familjer med ekonomiska svårigheter så att även de barnen ska få möjlighet att delta i föreningslivet precis som andra.
– Ta fram en lokal Kulturplan.
– Utöka samarbetet med studieförbunden.
– Arbeta för goda fritidsmöjligheter för äldre.
– Fortsätta utöka stödet till föreningslivet där vi är lyhörda för deras behov och förslag på samarbeten.

Ett brett fritidsutbud med ett starkt föreningsliv är en framgångsfaktor för vår kommun och vi kommer fortsatt med stort engagemang arbeta för att såväl ung som gammal i hela Sävsjö kommun ska ha tillgång till ett rikt kultur- och fritidsliv!

Fredrik Håkansson
Kristdemokraterna i Sävsjö Kommun

Distriktsstämma med 60 årsjubileum

Strategier för politiska prioriteringar

Maria Larsson uppmuntrade på årsmöte

Självklart har Sävsjö en framtid

Maria Larsson kommer till årsmöte

Mer frihet och stöd i familjepolitik

Med en vitsippa önskar vi en God Jul!

Inspiration inför EU-val

Familjen i fokus på rikstinget