Nu har nöjesvåldet blivit verkligt

Bengt Mattsson, är en av kristdemokraternas politiker i Sävsjö kommun. I det politiska arbetet är han ledamot i Myndighetsnämnden. Till vardags jobbar han också som volontär för Erikshjälpen i Vrigstad. Bengt har skrivit en debattartikel med rubriken ”Nu har nöjesvåldet blivit verkligt”. I artikeln lyfts hur vi påverkas av allt våld som vi möts av, bland annat som underhållning. Debattören hoppas på att vi ”Tillsammans med ett folkligt uppror” ska kunna få en förändring
Du kan läsa hela debattartikeln på följande länk:

Nu har nöjesvåldet blivit verkligt!

Alla är vi förskräckta och förvånade över den våldsvåg som har blivit en del av vår vardag i hela landet. Men behöver vi vara så förvånade egentligen? Det handlar om sådd och skörd!
I flera decennier har massmedia och många olika kommersiella aktörer fullständigt översköljt vårt land, och en stor del av världen, med våld som underhållning. På 80-talet hade vi en stor debatt om den så kallade motorsågsmassakern, en film där man lemlästade och mördade medmänniskor med motorsåg. På den tiden var jag ledamot i en nämnd som kallades skolkommittén i F län. Jag lyfte frågan där och vi tittade gemensamt på ett sammandrag av det underhållningsvåld som fanns på marknaden. Jag fick en chock som varade länge. Jag trodde inte att friska människor kunde framställa något så vidrigt!

Jag har sedan dess konsekvent vägrat att se och höra på våld som underhållning. Men vad jag förstår är det idag mycket större och värre utbud nu än vad det var för 30 – 40 år sedan. Dessutom väldigt lättillgängligt även för små barn. Allt vad vi ser och hör påverkar oss, och när det gäller våld så ju mer vi ser desto mer avtrubbade blir vi. Att förneka detta är väldigt naivt och okunnigt!
Jag påstår inte att alla som konsumerar våld som underhållning blir terrorister och mördare. Men det räcker ju att en av tiotusen går ut på gator och torg och ”praktiserar” det man sett på film för att sätta ett helt land i skräck och förtvivlan. Det är också pinsamt att många media, som distribuerat och tjänat stora pengar på vidrigheterna, skriver och berättar hur hemskt det är när det händer i verkligheten. De verkar inte ha en aning om att de själva medverkat till denna ”utveckling”.

Nu kämpar polis och flera andra myndigheter med att stoppa denna våldsvåg. Tyvärr är det ganska få som hittills förstått att det får konsekvenser att filmer, dataspel och liknande förkunnar att det är den som skjuter/mördar flest människor som är hjälten och vinner pengar, ära och beröm (yttrandefriheten måste ha gränser). Vi var många som på 80-talet försökte stoppa denna våldsvåg genom att vädja till handlare att inte sälja/distribuera dessa vedervärdiga produkter. Tyvärr förlorade vi denna kamp. Kapitalet vann.
Framtiden ser ganska mörk ut, och det finns inget som tyder på att kapitalisterna på detta område tänker ge upp. Inte heller de som ”tillhandahåller” vapen, droger och annat som används i denna form av terrorism. Att polismyndigheten ensam ska få slut på detta är naivt att tro. Tillsammans med ett folkligt uppror finns det en möjlighet, men tyvärr är befolkningen redan väldigt avtrubbade så man orkar inte bry sig, förrän det smäller just där man själv bor. Då kan det vara för sent!

Bengt Mattsson
Vrigstad 6 februari 2020

Strategier för politiska prioriteringar

Maria Larsson uppmuntrade på årsmöte

Självklart har Sävsjö en framtid

Maria Larsson kommer till årsmöte

Mer frihet och stöd i familjepolitik

Med en vitsippa önskar vi en God Jul!

Inspiration inför EU-val

Familjen i fokus på rikstinget

Bästa förutsättningar för MC-utbildning

Insändare om familj och värderingar