Therese nytt toppnamn

Kristdemokraterna i Sävsjö kommun tar nu ett nytt avstamp för framtiden genom att utse Therese Petersson som nytt toppnamn på partiets kommunvalsedel i Sävsjö kommun! Therese blir därmed också partiets kandidat till kommunalrådsposten. Therese har stor erfarenhet från politiskt arbete. Hon är företagare och engagerad i ideella föreningar såväl som i Allians-pingstförsamlingen i Sävsjö.  Om hon efter valet blir utsedd till kommunalråd blir Therese första kvinna i Sävsjö kommun som får detta uppdrag.
På följande länk kan du läsa partiets pressmeddelande:

Kristdemokraterna i Sävsjö kommun tar nu

I mer än 20 år har Kristdemokraterna varit det ledande partiet i Sävsjö kommun. Stefan Gustafsson har under de här åren varit Sävsjö kommuns kommunalråd. Det har varit framgångsrika år som uppmärksammades så sent som i fredags genom utmärkelsen ”Årets kristdemokrat i Sverige”.

I höstas meddelade Stefan Gustafsson att han efter valet 2022 vill gå in i en annan roll i partiets arbete och att han inte kommer kandidera som kommunalråd för en ny mandatperiod. Ett arbete har sedan dess pågått i partiavdelningens styrelse och nomineringskommitté. De har efter en bred intern process föreslagit Therese Petersson som nytt förstanamn på valsedeln i kommunvalet och som partiets kandidat till nytt kommunalråd. Detta förslag har nu enhälligt fastställts av ett extra årsmöte för partiavdelningen.

Therese har en lång erfarenhet som politiker och har genom åren gjort stora insatser i partiavdelningens arbete. Hon har tidigare varit ledamot i kommunstyrelsen och är numera ordförande i kommunens fastighetsbolag Sävebo. Therese är 50 år och bor strax utanför Sävsjö. Hon driver tillsammans med sin make företag och på fritiden är hon ideellt engagerad i kyrka och föreningsliv.

Om Therese blir vald som nytt kommunalråd blir det första gången som en kvinna får denna position i Sävsjö kommun. Therese blir då också det första kommunalråd från Sävsjö sedan mitten på sjuttiotalet.

Pressbilder på Therese kan laddas ner på följande webbadress: https://wp.kristdemokraterna.se/savsjo/politiskt-extramaterial/

Vrigstad 2021-04-21

Benjamin Petersson
Partiavdelningens ordförande

Gunnel Lundgren
Nomineringskommitténs sammankallande

Distriktsstämma med 60 årsjubileum

Strategier för politiska prioriteringar

Maria Larsson uppmuntrade på årsmöte

Självklart har Sävsjö en framtid

Maria Larsson kommer till årsmöte

Mer frihet och stöd i familjepolitik

Med en vitsippa önskar vi en God Jul!

Inspiration inför EU-val

Familjen i fokus på rikstinget