Trähus och höghastighetståg på kongress

Alla kommuner och regioner är organiserade i ett förbund som numera heter Sveriges kommuner och Regioner, SKR. Förbundet har haft kongress och med som ombud från Sävsjö kommun var Stefan Gustafsson. På fotot ser du hela KD-gruppen på kongressen. Stefan stöttade bland annat en motion om att arbeta för mer byggande i trä. Motionen handlade om att ökad byggnation med trä är viktigt för klimatet men också för att gynna arbetstillfällen och nyttja en naturresurs som vi har mycket av i våra bygder. Höghastighetståg var en annan motion som behandlades.

Kongressen ställde sig avvaktande till frågan om höghastighetståg men vi som KD-grupp röstade på att avvisa förslaget om höghastighetståg. Vi lämnade ett yttrande enligt följande ”Vi kristdemokrater är positiva till fortsatt upprustning av befintliga järnvägar, samt utbyggnad av nya sträckor som behövs för att öka kapaciteten och funktionaliteten i det svenska järnvägsnätet, men ställer oss negativa till Sverigeförhandlingens förslag om nya banor för höghastighetståg. Kostnaderna för att genomföra höghastighetsprojektet beräknas bli oförsvarbart höga med låg samhällsnytta per satsad krona. Andra nödvändiga investeringar i exempelvis infrastruktur riskerar att trängas undan. Dessutom är miljönyttan tveksam.”

Distriktsstämma med 60 årsjubileum

Strategier för politiska prioriteringar

Maria Larsson uppmuntrade på årsmöte

Självklart har Sävsjö en framtid

Maria Larsson kommer till årsmöte

Mer frihet och stöd i familjepolitik

Med en vitsippa önskar vi en God Jul!

Inspiration inför EU-val

Familjen i fokus på rikstinget