Väck lokalpatrioten i dig

Väck lokalpatrioten i dig, för våra butiker och vårt samhälles skull! skriver Fredrik Håkansson som rubrik till en insändare i Hallpressen. Bakgrunden är att det är flera butiker som meddelat att de ska stänga och en del av bekymret är att konkurrensen är hård både från storstäder och internethandel. Ska vi bibehålla attraktiv stadskärna och livsmedelsbutiker ute i tätorterna så måste vi som medborgare i kommunen bli betydligt mer köptrogna. Läs hela insändaren genom att välja ”Läs mer”

Väck lokalpatrioten i dig, för våra butiker och vårt samhälles skull!

Den senaste tiden har tre butiker i Sävsjö kommun meddelat att de tyvärr kommer att stänga. En tråkig utveckling där vi redan fått se flera butiker som lagt ner de senaste åren med tomma skyltfönster som följd. All heder åt de som satsar tid och pengar på sin affärsrörelse men för många är det tufft att få det att gå ihop. Konkurrensen med köpcentrum i storstäderna och internet-handeln har blivit allt svårare att hantera allteftersom vi konsumenter blir mer och mer rörliga och prismedvetna. Frågan vi måste ställa oss är, vad är det värt att våra lokala butiker finns kvar? För min del är jag helt övertygad om att det måste få vara värt en hel del. För det handlar inte bara om arbetstillfällen och närhet till service. Utan det handlar också om viktiga mötesplatser för gemenskap och sammanhållning. Det handlar om ett levande och attraktivt samhälle som i sin tur genererar tillväxt i form av ökad försäljning, fler invånare, mer skattemedel och därmed utökade resurser till samhällsbärande funktioner. Vi måste inse att allt hänger ihop och att vi måste hjälpas åt om det ska fungera.
Jag vill utmana oss alla att tänka ett varv till nästa gång som vi funderar på att handla på annat håll istället för i vår hemkommun. Det kanske går att handla billigare på annan ort men att resa kostar också, både pengar, tid och miljö. Kortsiktigt kanske det ändå kan upplevas som en vinst men om det medför att butiker på den egna orten måste stänga så blir det långsiktigt en förlust för hela samhället inklusive oss själva. Om vi istället gemensamt tog det ansvaret att vi alla var och en försöker handla något mer på hemmaplan än vad vi gjort hittills så skulle det sammantaget betyda oerhört mycket för våra butiker, vårt näringsliv och hela vår kommun. Jag tror att det är helt nödvändigt för att vända den här negativa trenden men jag tror också att det är fullt möjligt om vi på det sättet tillsammans sluter upp kring vår lokala handel.

/Fredrik Håkansson, Kristdemokrat i Sävsjö Kommun

Distriktsstämma med 60 årsjubileum

Strategier för politiska prioriteringar

Maria Larsson uppmuntrade på årsmöte

Självklart har Sävsjö en framtid

Maria Larsson kommer till årsmöte

Mer frihet och stöd i familjepolitik

Med en vitsippa önskar vi en God Jul!

Inspiration inför EU-val

Familjen i fokus på rikstinget