Främja och underlätta för dem som hjälper!

Magnus Ramstrand (KD)

Kristdemokraternas kommunalråd i Sollentuna Magnus Ramstrand skriver den här veckan i Vi i Sollentuna om att regeringen tar bort skatteavdraget för gåvor till ideella organisationer.

Så här står det i insändaren:

Främja och underlätta idealitet

Terror och krig tvingar ständigt nya människor på flykt. De flesta lever i tältläger i grannländer. Andra riskerar livet på väg till Europa. Ideella organisationer bidrar med sjukvård och tak över huvudet för miljoner människor. Barn som växer upp i flyktingläger får skolgång tack vare frivilliga krafter. Och i Sverige är vi beroende av frivilliga insatser i flyktingkrisen. Här i Sollentuna görs ovärderliga insatser människa till människa för att hjälpa alla som söker skydd. Till exempel har Svenska kyrkan och kommunen en info-träff i Turebergskyrkan den 15 dec kl 18.30 om vad vi kan göra tillsammans.

I detta läge tar regeringen bort gåvoskatteavdraget som bidragit till att människor skänker mer till ideella organisationer. Förra året gav svenskarna 1,5 miljarder kronor till ideella organisationer med avdragsrätt, gåvor som kan mångdubblas om vi utvecklar avdraget istället för att avveckla det.

Regeringen planerade också att momsbelägga secondhandverksamheter. Det skulle ha lagt en våt filt över hela frivillig-Sverige i en tid när hjälpen behövs som bäst. Tack vare att vi och många andra sa ifrån har regeringen backat. Även när det gäller att ta bort gåvoskatteavdraget borde regeringen lyssna. Att ta bort en reform som ökar givandet när varje krona behövs är helt fel. Tänk om och tänk rätt, regeringen.

Magnus Ramstrand (KD)

Varmt välkommen som medlem i KD

Dina KD-politiker kommer
att jobba hårt för Ditt bästa

Förtroendet för Ebba har tredubblats

3373 sollentunabor gav oss sitt förtroende och stöd i kommunvalet.

Valrörelsen inför slutspurten

Välj KD den 9 september för familj, trygghet, seniorer, aktiv fritid

KD-kandidater till fullmäktige som jobbar för Ditt bästa

KD är barnens, familjens och de äldres parti