Varmt välkommen som medlem i KD

Vi kristdemokrater är stärkta av det stora stöd vi fått av sollentunaborna i årets val. För KD var valet det näst bästa valet. Endast Alf Svensson-valet 1998, då KD i riket fick närmare 12 procent av rösterna, var starkare även i Sollentuna. Men att vi i årets val fick 7,6 procent av väljarnas förtroende är stort.

Vi är djupt tacksamma för förtroendet och lovar göra allt för att infria löften vi gav i valrörelsen – vara barnens, familjens och de äldres parti.

Som medlem i KD blir du en viktig kugge i arbetet vi har framför oss under de kommande åren i olika nämnder och styrelser. KD kommer att ha ledande befattningar som ger oss inflytande. En gång i månaden har vi gruppmöten som vi kallar Team Sollentuna. Som medlem är du alltid välkommen att delta i dessa möten.

Jag ser fram emot att möta dig och hälsa dig välkommen till ett parti som vill ha makt att skapa ett samhälle där ingen röst är för svag för att höras.

Seppo

Läs och/eller ladda ner Ditt Sollentuna Nr 4-2018 i pdf-format

Dina KD-politiker kommer
att jobba hårt för Ditt bästa

Inflytandet ökar för KD

Magnus
Ramstrand
Kommunalråd,
Gruppledare, KD
Sollentuna

Vi har avslutat förhandlingarna mellan Allianspartierna i Sollentuna
– Kristdemokraterna, Moderaterna, Liberalerna och Centerpartiet. KD fortsätter alltså i ledningen för kommunen med målsättning att driva en politik som lever upp till vår devis i valrörelsen: KD är barnens, familjens och de äldres parti.

Vi är glada för att i förhandlingar med Allianspartierna fått följande framstående positioner:

• Kommunalråd
  • Ordförande i socialnämnden
  • Ordförande i kultur- och fritidsnämnden
  • Ordförande i förskoleberedningen
  • Vice ordförande i vård- och omsorgsnämnden
  • Ordförande i funktionshinderrådet
  • Vice ordförande i miljö- och byggnadsnämnden
  • Ordförande i brottsförebygganderådet
  • Ordförande i Sollentuna energi och miljö AB
  • Vice ordförande i Sollentuna kommunfastigheter AB

Förtroendet för Ebba har tredubblats

Ebba Busch Thor gjorde en fantastisk valrörelse. Som parti var KD uträknat ända fram till valspurten. Det blev dock en raketspurt och vi är inte längre riksdagens minsta parti.

Innan valet gick Kristdemokraterna och Ebba Busch Thor uppåt i mätning efter mätning. Den första förtroendemätningen sedan valet visade att Ebba på sju månader har tredubblat sitt förtroende bland väljarna. Hon har därmed klättrat upp till en andraplats i förtroendeligan bland partiledarna.

I septembermätningen, den sista före valet, hade 27 procent stort förtroende för KD-ledaren men nu har den siffran ökat till 42 procent.

3373 sollentunabor gav oss sitt förtroende och stöd i kommunvalet.

Den nya fullmäktigegruppen består av fr v: Magnus Ramstrand, Carlos Romero, Eva Ireblad, Seppo Karmitsa, Thomas Nyman som alla är ordinarie och Towe Ireblad som är ersättare. På bilden saknas ersättarna Susanna Klang och Gunnar Lunnergård.
Foto: Lennart Molin

– Ett varmt och ödmjukt tack till var och en av de 3373 Sollentunabor (+1872 jmf med valet 2014) som gav sin röst och sitt förtroende till oss Kristdemokrater. 7,6 procent i kommunvalet är vårt näst bästa valresultat någonsin. Nu kommer vi ha fem ordinarie ledamöter i fullmäktige och tre ersättare.