• Sonia Lunnergård mötte justitieministern

Justitieminister Morgan Johansson, S, tog emot Sonia Lunnergård, KD, socialnämndens ordförande i Sollentuna och Anna-Karin Sundén från Akillesjouren.

Kristdemokraten Sonia Lunnergård, ordförande i Sollentuna kommuns socialnämnd, deltog igår vid en uppvaktning hos justitieminister Morgan Johansson tillsammans med Anna-Karin Sundén från Akillesjouren som jobbar för män som utsatts för brott i nära relationer.

– Vårt syfte var att sätta ljus på den kunskapsskugga som finns när det gäller de män som utsätts för hot eller våld i nära relationer. Samhället har blivit allt bättre på att uppmärksamma alla de kvinnor som utsätts för våld i nära relationer och arbetet mot detta måste fortsätta ges hög prioritet. Men män kan också vara offer för samma problematik och detta är inte lika väl känt. Jag är glad över det givande samtal vi fick med justitieministern kring dessa frågor, säger Sonia Lunnergård (KD), ordförande i Socialnämnden i Sollentuna.

Anna-Karin Sundén är starkt engagerad i Akillesjouren som har sin utgångspunkt i Sollentuna.

– I Sollentuna har vi sedan några år en verksamhet som än så länge är unik i Sverige – Akillesjouren, säger hon. Det är en jour som vänder sig till män som drabbas av våld i nära relationer och vi har en vision om att motsvarande jourer ska växa upp runt om i Sverige.

I samtal med justitieministern tog de upp problem som möter män som utsatts för våld i nära relationer. De nonchaleras ofta och det finns inte något ekonomiskt stöd till den här verksamheten.

– Vi ser att risken för självmord är stor i denna grupp av män och ser det som självklart att de som utsätts för våld i nära relationer, oavsett kön, ska erbjudas stöd, säger Anna-Karin Sundén.

För mer info: