• I dag flyttar friidrotten in i Sollentunamässan

I väntan på den nya friidrottshallen på Sollentunavallen har Sollentuna kommun nu skapat tillfälliga träningslokaler för friidrotten.

Pressmeddelande

Det råder idag brist på idrottsanläggningar i Stockholmsregionen och Sollentuna kommun möter behovet genom nya satsningar. I Opels gamla utställningshall vid Sollentunamässan har en stor friidrottshall på 70 x 25 meter anlagts med längdhoppsbana, två höjdhoppsytor, sex löparbanor på 60 meter och plats för kulstötning.

För Turebergs friidrottsklubb innebär de nya lokalerna ett lyft:

– För oss i Tureberg Friidrottsklubb innebär den tillfälliga hallen en fantastisk förbättring. Att vi har tillgång till hallen veckans sju dagar gör att vi kan erbjuda alla våra grupper träning inomhus, säger Per Bäck, ordförande Turebergs Friidrottsklubb.

Den tillfälliga friidrottshallen är en av flera satsningar på idrottsanläggningar från Sollentuna kommun. En annan stor satsning är den nya friidrottshallen på Sollentunavallen som beräknas stå klar om två år.

– Genom att erbjuda friidrotten nya lokaler skapar vi utrymme andra föreningar och sporter i Häggvikshallen. Vi lägger ett vanligt sportgolv där för att anpassa hallen till inomhussporter i stället, säger en nöjd Magnus Ramstrand (KD), kultur- och fritidsnämndens ordförande.

Välkommen till invigningen!

Den tillfälliga friidrottshallen invigs i dag torsdag 30 januari kl. 16.30-17.15.
    Invigningstalare är kultur- och fritidsnämndens ordförande Magnus Ramstrand (KD) och Per Bäck, ordförande Turebergs Friidrottsklubb.

För mer information:
    Niklas Roos af Hjelmsäter, chef för kultur- och fritidskontoret, tfn 08- 579 228 92
    Magnus Ramstrand (KD), kultur- och fritidsnämndens ordförande, tfn 0739-152 141

Uppdaterat:

Här är bild från invigningen, där Magnus Ramstrand (KD), tvåa från höger, invigningssprang i som synes hård konkurrens:

Sex löpare på löparbana.