Kenneth Gärdestad får Sollentunas kulturstipendium

Kenneth Gärdestad. Foto: Sollentuna kommun

Sollentunas stora kulturstipendium på 60 000 kronor går 2015 till Kenneth Gärdestad för hans arbete med, och förvaltande av, den nationella musikskatt som han och hans bror Ted Gärdestad har skapat. Kenneth Gärdestad skrev i princip samtliga texter till Ted Gärdestads låtar.

Sammanlagt delar Sollentuna kommun ut 130 000 kronor i stipendier och utmärkelser inom kultur- och fritidsområdet.

Magnus Ramstrand (KD)– Stipendiaterna visar på en imponerande bredd, kompetens och stort engagemang, säger Magnus Ramstrand (KD), ordförande för kultur- och fritidsnämnden i Sollentuna.

Kenneth Gärdestad arbetar på flera sätt för att bevara brödernas musikskatt. Han har gett ut en bok och är en av initiativtagarna till Ted Gärdestad-stipendiet som delades ut första gången 1999.

Priset till unga idrottare tilldelas Susanna och Kristina Thurin för sina framgångar inom beachvolleyboll. Kristina och Susanna är 22 år och är rankade som näst bästa lag i Sverige. De har representerat Sollentuna volleyboll i 15 år. De tre senaste åren har fokus legat på bechvolleyboll. Sommaren 2015 kom de till final i fyra av sex deltävlingar på Swedish Beach Tour där Sveriges bästa spelare deltar. I somras spelade de också sitt första världstourkval i Kroatien.

Andra priser som delas ut i år:

Sofiapriset tilldelas Lennart Högman för sitt mångåriga ledarskap för föreningen Skönlitterära författarskapet Stockholm Nord och det sätt hans engagemang berikat Sollentuna kommun.

Olle Carlsson och Tomas Wetterlund uppmärksammas för sitt initiativ till Väsjöcrossen, ett gratisevent för hela familjen som arrangerats årligen från 2012. De får årets Premium till initiativtagare.

Stipendium till föreningsledare tilldelas Karin Runow, som sedan 1988 har varit en drivande sång och musikledare inom Svenska kyrkan i Sollentuna, samt Rickard Tuvesson, aktiv i Rotebro tennisklubb, som har startat tennis för särskoleelever i samarbete med Solna tennisklubb där han är tränare.

Byggnadsvårdsdiplomet tilldelas Björn och Birgitta Edman för föredömligt förvaltande av Villa Thorman.

Släkten Rudbecks stipendium tilldelas Göran Lager, som sedan början av 2000-talet har forskat kring avrättningsplatser i Sollentuna, vilka presenterades i boken Döden i skogen.

Varmt välkommen som medlem i KD

Dina KD-politiker kommer
att jobba hårt för Ditt bästa

Förtroendet för Ebba har tredubblats

3373 sollentunabor gav oss sitt förtroende och stöd i kommunvalet.

Valrörelsen inför slutspurten

Välj KD den 9 september för familj, trygghet, seniorer, aktiv fritid

KD-kandidater till fullmäktige som jobbar för Ditt bästa

KD är barnens, familjens och de äldres parti