• Lars Adaktusson en given EU-parlamentariker

Lars Adaktusson EU-kandidat för Kristdemokraterna

Lars Adaktusson är en av de mest kända EU-parlamentskandidaterna. Och han är Kristdemokrat. Han skulle göra ett fantastiskt bra jobb i Bryssel där den kristdemokratiska gruppen är den största i EU-parlamentet! Kristdemokratin har ett mycket starkt stöd i flera av de större europeiska länderna. Det räcker med att nämna Angela Merkel, så har man satt en bra ribba!

Alf Svensson har gjort ett mycket gott jobb och jag önskar av all min kraft att Lars Adaktusson nu tar vid.

Lars Adaktusson har retat upp SvT för att partiet använt sig av ordet agenda i samband med Lars Adaktusson – med rätt agenda i Bryssel! Det är småsint. Adaktusson var under många år programledare i SvT Agenda och gjorde sig känd som en kunnig och orädd journalist. Jag är fullt övertygad om att den kompetens han har kommer väl till pass i Bryssel.

Här är något av hans agenda:

Förföljelse av kristna
    Av all religiös förföljelse i världen drabbar 80 procent troende kristna. EU och Sverige måste nu sätta press på länder som kränker religionsfriheten. Det finns ingen motsättning mellan att slåss för religionsfrihet för alla och att rikta fokus mot förföljelsen av kristna.

Ett samarbete med respekt för olikheten
    Beslut ska fattas på lägsta ändamålsenliga nivå. De vardagsnära besluten ska förbli vardagsnära. Brysselbyråkrati och slöseri med EU-medel ska bekämpas.

EU måste stå upp för människovärdet
    EU ska stå upp för mänskliga rättigheter och vara en stark aktör för fred. Alla medlemsländer ska ta gemensamt ansvar för människor på flykt.

Ett konkurrenskraftigt Europa
    EU ska främja jobbtillväxt genom att ta bort kvarvarande handelshinder och satsa på forskning och innovationer. EU-länderna måste också genomföra nödvändiga ekonomiska reformer.