• Nu byggs studentbostäder i centrala Sollentuna

De planerade studentbostäderna i Malmparken. Foto: Berg & Toll

Det är glädjande att vi nu har bestämt vilket företag som vann anbudstävlingen för att bygga våra första studentlägenheter.

– Det blir 128 lägenheter centralt i Sollentuna, vid Malmparken, alldeles intill Attunda tingsrätt, ett stenkast ifrån pendelstation Sollentuna och vår centrala busstation. Bostäderna kommer att ha bra förbindelser till alla universitet och högskolor i regionen, inklusive Uppsala, säger Magnus Ramstrand, gruppledare för Kristdemokraterna.

Det vinnande förslaget kommer från Berg & Toll AB som planerar att bygga 128 studentlägenheter. Enligt kommunledningskontoret har Berg & Toll ”ett mycket genomarbetat förslag till högkvalitativt studentboende. Innovativt grepp att skapa en solbelyst trappa mot parken mellan det privata och offentliga. En kraftfull och välproportionerad fasad mot Malmparken som tydliggör parkrummet. Öppningar som gemensamma uterum, i alla fyra fasaderna skapar varierat mönster av storskaliga kontakter mellan utsida och insida, där insidans materialkvaliteter kommer fram.”

– Vi som arbetar politiskt för Kristdemokraterna i Stockholmsregionen vill självklart göra allt för att stärka studiemiljön i Stockholmsregionen. Det bidrar till att stärka vår region som en tillväxtregion i Europa. Detta första studentbostadsbygge är ett av många vi kommer att se till att bygga i Sollentuna, säger Magnus Ramstrand.

Bostäder för studenter är en bristvara. Så kommer det att förbli eftersom vi under 20 år byggt mindre än exempelvis våra grannländer.

Kristdemokraterna har i regeringen ansvar för bostadsfrågorna. Bostadsminister Stefan Attefall, KD, förslag att förenkla reglerna för bostadsbyggande för dem som vill bygga studentbostäder skulle avsevärt förbättra situationen. En lägre standard ska man kunna erbjuda till en lägre kostnad.

Kristdemokraterna har också aktivt arbetat för att det ska vara skattefritt att hyra ut en del av sin bostad. Det finns många stora villor i vår region som skulle kunna inrymma någon eller några mindre bostäder. Enligt beräkningar som gjorts skulle en sådan reform skapa 40 000 nya mindre lägenheter i vår region.

– Vi vill välkomna studenter till Sollentuna och i vår region medverka till att fler bostäder för studenter växer fram, säger Magnus Ramstrand.

De planerade studentbostäderna i Malmparken. Foto: Berg & Toll