Så ska Sollentuna få fler bostäder för nyanlända

Sollentuna kommun tar ett samlat grepp på flera fronter för att få fler bostäder, som en del av att ta ansvar och välkomna nyanlända som flytt från krig och terror.

– Jag vet att det finns många i Sollentuna som gärna vill hjälpa medmänniskor som har tvingats på flykt. Jag hoppas att många ska ta chansen att hyra ut ett rum till en nyanländ och känner trygghet i detta nu när kommunen samordnar andrahandsuthyrningen, säger Magnus Ramstrand (KD), kommunalråd.

Sollentunahems logotyp.I det uppdrag som kommunfullmäktige slutligen ska fatta beslut om omfattas cirka 100 lägenheter från Sollentunahems nuvarande bestånd, inköp av bostadsrättslägenheter samt uppdraget att se över att hyra bostäder av privatpersoner. Samtliga bostäder ska hyras av kommunen som i sin tur hyr ut dessa i andra hand.

– Sollentuna kommun har ålagts att ta emot och ordna boenden åt flyktingar. Då är det självklart att Sollentunahem som allmännyttigt bostadsbolag ska vara en del i våra ansträngningar att leva upp till detta. Vid sidan av det här uppdraget är det viktigt att Sollentunahem fortsätter att bygga bostäder för att möta efterfrågan i kommunen, säger Henrik Thunes (M), ordförande i kommunstyrelsen.

Samtidigt som detta uppdrag genomförs fortsätter arbetet med att få till stånd fler paviljongsboenden. Inte minst arbetar kommunen med att få fram fler permanenta bostäder. För den styrande majoriteten i Sollentuna är det viktigt att motverka den bostadsbrist som råder i dag och skapa förutsättningar för alla grupper i kommunen att få en egen bostad.

Varmt välkommen som medlem i KD

Dina KD-politiker kommer
att jobba hårt för Ditt bästa

Förtroendet för Ebba har tredubblats

3373 sollentunabor gav oss sitt förtroende och stöd i kommunvalet.

Valrörelsen inför slutspurten

Välj KD den 9 september för familj, trygghet, seniorer, aktiv fritid

KD-kandidater till fullmäktige som jobbar för Ditt bästa

KD är barnens, familjens och de äldres parti