Sollentuna får 60 meters anläggning för backhoppning

Sollenkollen.

Sollentuna backhopparklubb har ett aktivt arbete för barn och ungdomar och har önskat en utbyggnad så att man också har en 60 meters backe för att kunna arrangera internationella tävlingar. Med en utbyggnad får Sollentuna kommun ytterligare en regional attraktion.

I majoritetens förslag till budget för år 2015 har vi tagit höjd för att kunna färdigställa hoppbacken vid Väsjön, Sollenkollen.

Magnus Ramstrand (KD)– Vi har redan i dag en av Stockholmregionens bästa skidanläggningar i Väsjöbacken, med slalombacke för allmänheten. Där tränar både vår egen och Täbys slalomklubb. Vi har stärkt backen med en så kallad Fun Park, där snowboardåkare får utmärkta träningsmöjligheter. Det visade inte minst senaste vinter-OS där en av de svenska toppåkarna som blev fyra, Sven Thorgren, har Väsjöbacken som sin träningsbacke. Nu kompletterar vi med att göra hoppbacken, som kallas Sollenkollen efter den norska förebilden Holmenkollen, mer komplett, säger Magnus Ramstrand (KD), ordförande i kultur- och fritidsnämnden.

Stockholmsregionen är i framkant vad gäller utförsåkning. Nu tar Sollentuna kommun ett steg till att bli ännu bättre. Vi börjar nu utbyggnaden av bostadsområden kring Väsjön. I hela bostadsprojektet kommer 2 800 bostäder att rymmas. Den första etappen är kring Väsjön och gränsar således till Sollenkollen.

Carlos Romero (KD)– Det är bra att vi också färdigställer den här idrottsanläggningen. Det bidrar till att öka attraktionen i Väsjöprojektet, säger Carlos Romero (KD), ersättare i kommunstyrelsens plan- och exploateringsutskott.

För mer information:
Magnus Ramstrand

Carlos Romero

Varmt välkommen som medlem i KD

Dina KD-politiker kommer
att jobba hårt för Ditt bästa

Förtroendet för Ebba har tredubblats

3373 sollentunabor gav oss sitt förtroende och stöd i kommunvalet.

Valrörelsen inför slutspurten

Välj KD den 9 september för familj, trygghet, seniorer, aktiv fritid

KD-kandidater till fullmäktige som jobbar för Ditt bästa

KD är barnens, familjens och de äldres parti