Sollentuna rekordklättrar i miljöranking

Idag presenterades tidningen Miljöaktuellts årliga rankning av Sveriges kommuner ur ett miljö- och hållbarhetsperspektiv. Sollentuna får plats 24 i årets rankning, vilket är en stor förbättring jämfört med 2013 då Sollentuna rankades som nummer 80 av 290 kommuner.

– Det är glädjande att vi ser ett resultat av det fokus på miljö- och klimatfrågorna vi har i den styrande majoriteten (M,FP,KD), säger Magnus Ramstrand, KD, vice ordförande i kommunstyrelsens miljöutskott. Insatser vi gjort för att energieffektivisera våra fastigheter, investerat i vindkraft, har ett bra återvinningssystem etcetera samt ett eget energibolag SEAB som enbart har grön el och ett fastighetsbolag Sollentunahem som satsat på eldriven bilpool. Betydelsefullt är också att vi nu har en miljöstrateg anställd för att koordinera våra insatser. Vi drar åt samma håll i kommunen gentemot ett par uppsatta miljömål i den centrala styrningen av kommunen. Jag tror att detta fokus ligger bakom det glädjande besked som tidningen Miljöaktuellts årliga ranking visar.

2014 års bästa miljökommun är Malmö stad, följd av Eskilstuna kommun och Örebro kommun. Resultatet baseras på Miljöaktuellts enkät till kommunerna samt resultat från 7 andra källor: Gröna Bilister, Grön Flagg från Håll Sverige Rent, SKL Insikt, Vattenmyndigheten, Boverkets miljömålsenkät, Ekomatcentrum samt nyckeltal från Kolada.

Mer information finns på http://www.kommunranking.se

Varmt välkommen som medlem i KD

Dina KD-politiker kommer
att jobba hårt för Ditt bästa

Förtroendet för Ebba har tredubblats

3373 sollentunabor gav oss sitt förtroende och stöd i kommunvalet.

Valrörelsen inför slutspurten

Välj KD den 9 september för familj, trygghet, seniorer, aktiv fritid

KD-kandidater till fullmäktige som jobbar för Ditt bästa

KD är barnens, familjens och de äldres parti