• Sollentunas första vindkraftverk är på plats

vindkraftverk800

Den 16 juni invigdes Sollentuna kommuns vindkraftverk i Bösjövardens vindpark. På plats fanns bland annat kommunens miljö- och klimatstrateg Malin Möller samt kommunalrådet Magnus Ramstrand (KD) och Benkt Kullgard, ordförande i Sollentuna Energi.

– I Sollentuna har vi antagit en miljöpolicy som säger att vi inte ska tära på jordens resurser. Att investera i vindkraft ser vi som ett viktigt verktyg för att nå detta mål. Det är riktigt roligt att få se hur våra tre vindkraftverk Sol, Vind och Vatten nu står på plats och gör nytta för vår kommuns energiförsörjning, säger kommunalrådet Magnus Ramstrand (KD).

Sollentuna kommun har tillsammans med Sollentuna Energi AB och Sollentunahem AB byggt tre vindkraftverk som står i Bösjövardens vindpark utanför Mora i Dalarna. Vid invigningen av vindparken blev det bandklippning, musikunderhållning och tal inför de flera hundra personer som kommit för att delta. Kommunens miljö- och klimatstrateg Malin Möller samt kommunalråd Magnus Ramstrand (KD) och Benkt Kullgard, ordförande i Sollentuna Eneregi mfl. representerade Sollentuna. De som ville fick också möjlighet att åka upp i ett av de 100 meter höga vindkraftverken, något som beskrivs som en upplevelse med fantastisk utsikt.

Under våren anordnade kommunen en tävling där invånarna fick komma med förslag på vad vindkraftverken skulle heta och flera personer skickade in det vinnande förslaget Sol, Vind och Vatten efter Sollentunaprofilen Ted Gärdestads kända låt. Verken beräknas producera 22-25 GWh. Den egenproducerade elen från vindkraftverken kommer täcka cirka 50 procent av kommunens eget behov. De 100 meter höga verken med 50 meter långa blad, började byggas i augusti 2013 och är i drift sedan december 2014.

Bösjövardens vindpark ligger i Mora kommun och består av nio vindkraftverk från Nordex. Den beräknade produktionen är 75 miljoner kWh förnybar el varje år. Det motsvarar behovet av hushållsel för drygt 16 000 hushåll och en minskning av koldioxidutsläppen med upp till 60 000 ton årligen. Ägarna är Polarbröd (3 verk), Sollentuna kommun (3 verk), Tyresö kommun (1 verk), Bostads AB Mimer (1 verk), PJ Specialtransporter AB, Högby Entreprenad AB, Kopparvindan AB, Ledarna, Tripnet AB, Twindej Experiance AB samt fyra privatpersoner (1 delat verk).