• Starkt valresultat för Kristdemokraterna i Sollentuna

vallokal Vaxmora EUvalet
    TACK Sollentunabor för förtroendet ni gav oss Kristdemokrater! Vi fick ett stöd som motsvarar 7 procent av de valdeltagande sollentunaborna! Det är en ökning med 1,7%. 691 fler sollentunabor valde att lägga en röst på Kristdemokraterna i jämförelse med förra EU-valet 2009.
    – Detta stöd fyller mig med ödmjuk tacksamhet och innebär att vi får den viktiga energi som behövs inför höstens kommunval, säger Magnus Ramstrand, kommunalrådskandidat för Kristdemokraterna och gruppledare i fullmäktige.

De tre valdistrikt i Sollentuna som visade högst stöd för Kristdemokraterna är: Södra Edsberg 12,2 %, Södra Norrviken 11,3% och Falkberget/Kärrdal 9,3%
    – Jag är överväldigad över det starka stödet för partiet i många av våra valdistrikt i kommunen, säger Magnus Ramstrand. Lars Adaktusson och Ebba Busch Thor har betytt oerhört mycket, självklart! Vi har en varmare och starkare valvind i år, vilket bådar gott inför valet till kommun, landsting och riksdag den 14 september.

Kristdemokraterna gjorde totalt sett en bra valrörelse och vände en negativ trend som vi haft sedan 1998 då partiet fick närmare 12 procent i riksdagsvalet.
    – Vi fick 6,0 procent av rösterna i EU-parlamentsvalet och gick framåt för första gången sedan valet 1999. Det bådar gott inför valet i september, säger partisekreterare Acko Ankarberg Johansson. Vi kan vända en trend och vi ska fortsätta öka i höstens val. Vi har gjort en fantastisk valrörelse tack vare de bästa kandidaterna och alla oss över hela landet som satt upp affischer, sprungit på kvällar och nätter och delat ut valmaterial och samtalat med väljare. TACK!