• Detta hände under 2017

2018 är alldeles snart på ingång. Men vad hände egentligen under 2017?

Vi ser tillbaka på 2017 som ett händelserikt år. Vi har berörts av den medmänsklighet som svenskarna visade varandra i samband med terrordådet på Drottninggatan i Stockholm. Vi har tillsammans stått upp mot hat och antisemitism, men vi har också fått glädjas över svenska idrottsframgångar.

Det gångna året kommer vi att minnas som kvinnornas år. #metoo satte igång en stark rörelse av kvinnor som vågade berätta och förhoppningsvis kommer kraften i #metoo leda till ett värderingsskifte.

2017 har även varit ett år då bristerna i vår välfärd blivit allt tydligare. Många människor har upplevt en sjukvård under stor press och många äldre i behov har nekats plats på äldreboende. Välfärden har även brustit när det gäller tryggheten. Antalet särskilt utsatta områden har ökat och polisen varnar för att kriminella gäng sätter spelreglerna.

Sverige ska vara ett land där man kan lita på vården och där polisen finns till hands när den behövs. Vi vill att 2018 blir ett år av förändring. Då löftet om en fungerande välfärd återupprättas och vi får en ny regering. Se gärna vår film där vi påminner om några händelser under året som gått.