• Nu kan vi porta tjuvar från butiker!

Den som återkommande stjäl eller trakasserar butikspersonal kan portas med hjälp av en ny lag om tillträdesförbud som träder i kraft idag, 1 mars. Detta har varit ett mycket stort problem och vår rättspolitiske talesperson, Andreas Carlson, har de senaste åren träffat handlare och butikspersonal över hela landet som beskrivit vidden av detta gissel.
    Handeln lägger omkring 11 miljarder på säkerhet varje år. Det motsvarar ungefär en halv polisbudget. Det handlar om stora pengar och det drabbar till sist oss alla. Vi har legat på regeringen i flera år om att något måste göras. De har tagit god tid på sig, men nu är lagen äntligen på plats.
    Dessvärre gick inte regeringen fram med något förslag om att införa tillträdesförbud till bibliotek och simhallar. Det är ledsamt. Men vi kristdemokrater beslutade tillsammans med en riksdagsmajoritet att regeringen behöver ta fram ett sådant förslag och lägga på riksdagens bord. Vi fortsätter att skjuta regeringen framför oss.
    Vi kristdemokrater har också föreslagit att den som stör ordningen i en butik eller orsakar skada också ska kunna portas. Det är ett trygghetsproblem för alla butiksanställda, för oss kunder och kan dessutom leda till ekonomisk skada för butiken. Den luckan måste täppas till. Det fanns inte någon majoritet i riksdagen den här gången för det förslaget. Så KD måste öka, andra partier måste vända, eller båda delar.
    Vårt trygghetsarbete fortsätter. Engagera dig också – gå med i KD nu!