• Så ska Täby underlätta för näringslivet

Täby kommun har tagit fram åtgärder som ska underlätta för näringslivet, som tillägg till de nationella insatserna.

”- Täbys företagare är enormt viktiga och nu behöver de all stöttning de kan få. Flera åtgärder har satts in på nationell nivå, men vi vill ge ett ytterligare stöd från kommunens sida. Vi måste alla hjälpas åt för att rädda de lokala företagen”, säger Tobias Karlström (KD) ordförande i gymnasie- och näringslivsnämnden

Stödpaketet gäller som ett tillfälligt stöd till det lokala näringslivet i samband med coronakrisen.

Kommunens stödpaket för företagare:

Förlängd betalningstid för fakturor inom livsmedelskontroll, servering- och tobakstillsyn.

Förlängd betalningstid för fakturor, efter kontakt med kommunen, på avgifter för markupplåtelse avseende uteservering.

Korta ner betalningstider till leverantörer, efter kontakt med kommunen.

Återbetalning av avgifter om sökande drar tillbaka sitt ärende. Gäller för ärenden inom miljö- och hälsoskydd samt markupplåtelse.

Tillsynsbesök som inte är kritiska flyttas fram.

Ingen avgift utgår för markupplåtelse för uteserveringar under år 2020*.

Möjlighet att öppna uteserveringar omgående (om polisen beviljar ansökan).

Möjlighet för större markupplåtelse än vanligt för uteservering.

Fortsatt avgiftsfri parkering på kommunala parkeringsplatser.

Kommunen kommer i sina kommunikationskanaler att uppmana Täbyborna att stödja de lokala företagen.

Läs mer om förslagen, klicka här!