• Stärk äldreomsorgen!

I situationen vi befinner oss i är äldre än utsatt grupp. På många håll i landet har smittspridning skett inom äldreomsorgen. Det är särskilt viktigt att personal inom äldreomsorg är uppmärksam på symptom eftersom sjukdomen är särskilt farlig för de äldre som man vårdar på sin arbetsplats.

Därför är det bra och viktigt att personal inom äldreomsorgen inte går till jobbet när de känner sig krassliga. Under de senaste veckorna har larmrapporter kommit som talar om både trettio och fyrtio procents sjukfrånvaro på vissa arbetsplatser. Den höga sjukfrånvaron skapar stora problem inom äldreomsorgen. Risken finns att de äldre inte får den omsorg de behöver, och belastningen på de omsorgsarbetare som är friska blir omänskligt hög.

Kristdemokraterna vill nu temporärt förstärka äldreomsorgen genom att göra det attraktivt att lånas ut från annat arbete till äldreomsorgen under april-juli:

✔️ Den arbetsgivare som lånar ut personal till äldreomsorgen blir ersatt till 120% av den minskade lönekostnaden.

✔️ Arbetstagaren behåller 80 procent av den gamla lönen och kan alltså tjäna 180 procent under perioden.

✔️ Den anställde behöver vara utbildad undersköterska eller fylla de erfarenhetskrav som ställs på vårdbiträden inom äldreomsorg.

✔️ Reglerna bör gälla till åtminstone 31 augusti för att ge sjukvården utrymme att ge sin ordinarie personal ledighet.

✔️ För att få arbeta inom äldreomsorgen och behålla åttio procent av sin gamla lön måste man ha varit anställd sedan senast den 1 januari 2020.

Efter coronakrisen kommer Sverige att behöva jobba hårt på nya och bättre politiska lösningar. Gå med i KD. KD.nu/blimedlem