• Täby kan bli bättre 2019!

Äldreomsorg

Under måndagskvällens kommunfullmäktige i Täby hölls en allmänpolitisk debatt angående planeringsunderlaget för 2020 som är inriktningen för den fortsatta processen med budget och verksamhetsplan för nästa år.

Kristdemokraternas gruppledare och kommunalråd Tobias Karlström representerade KD i debatten och nedan följer hans inledningsanförande.

Herr ordförande, ledamöter, åhörare

Täby är en attraktiv kommun att leva och verka i.
    Även något bra kan bli ännu bättre. Ambitionen att fortsätta förbättra, utveckla kvalitet, effektivisera och kontinuerligt prioritera måste alltid hållas levande. Att maximera individer och familjers frihet genom en låg beskattning. Och att prioritera våra genom beskattning ianspråktagna pengar för en god och fungerande välfärd med trygghet för alla är en ständig skyldighet. Detta är vad vi Kristdemokrater menar med att fokusera på välfärdens kärna och att sätta människan före systemet.

God budgetdisciplin är alltid viktigt och självklart. Givet osäkerheten i den ekonomiska utvecklingen ur ett omvärldsperspektiv är det extra viktigt att alla eventuella nysatsningar och ökade kostnader utöver volymökningar måste finansieras genom effektiviseringar eller omprioriteringar.

Det är då vi har möjlighet att fortsätt utveckla viktiga välfärdsområden som skolan, trygghet på gator och torg, och äldreomsorgen. Vad gäller äldreomsorg är det särskilt viktigt att vi fortsätter utveckla tillgången till äldreboenden i olika former. Vi kan konstatera att vi i Täby bygger mycket äldreboenden och trygghetsboenden nu vilket är mycket glädjande.

Att Täby ska ha Sveriges högsta utbildningskvalitet är sedan tidigare en känd ambition. Inom Gymnasieskolans och grundskolan fortsätter utvecklingsarbetet med det systematiska kvalitetsarbetet, tillgängligt lärande och ökad professionalisering samt att fortsätta utveckla ett relevant och på arbetsmarknaden konkurrenskraftigt programutbud i kommunens egenregi, Åva gymnasium.

Vad gäller vuxenutbildning och SFI fortsätter utvecklingen med två ledord, samverkan och fokus på egenförsörjning. När arbetsmarknaden utvecklas på ett sätt som gör det nödvändigt för vissa grupper att komplettera sin utbildning för att få ett jobb behöver kommunen tillsammans med de privata utövarna vara både kreativa och flexibla i att hitta effektiva vägar till arbete, t.ex. genom att kombinera SFI och yrkesutbildning.

Just en kort väg till arbete är den röda tråden i kommunens övriga integrationsarbete. Genom samverkan mellan kommun, näringsliv, föreningar och andra organisationer skapas effektiva vägar till integration. Ett exempel på detta är projektet Välkommen framtid som nu börjat visa goda resultat och som fortsätter nästa år. Fortsättningsvis är det viktigt att kontinuerligt följa upp, mäta och utveckla de integrationsinsatser som görs och våra egna arbetssätt. Integrationsarbetet ska präglas av en hög ambition att få in nyanlända människor i samhällsgemenskapen med väl koordinerade och effektiva resurser tillsammans med tydliga krav och incitament för individen.

Näringslivsfrågorna tar i planeringsunderlaget för 2020 avstamp i två tydliga målsättningar, förbättrat företagsklimat och fler arbetsplatser och företag till Täby. Företagsklimatet för befintliga och nya företag ska stärkas genom att förbättra dialog, information, service, effektivitet och förenkling i företagens kontakter med kommunen. Detta är särskilt viktigt eftersom mycket av välfärdsverksamhet i Täby utförs av privata utförare, 8 av de 15 största privata arbetsgivarna i kommunen är just välfärdsföretag.

Täby har ett strategiskt läge i regionen och inte minst goda näringslivsförutsättningar så som bra skolor, attraktivt boende och en av Sveriges högst utbildade befolkning. Detta är exempel på faktorer som företag allt oftare anger som viktiga för sin utveckling och lokalisering. Eftersom drygt 70 % av de Täbybor som åker till jobbet varje morgon lämnar kommunen finns det också stora värden för Täbyborna i att attrahera fler kunskapsintensiva arbetsplatser till Täby. Att få nära till jobbet bidrar inte bara positivt till trafiken utan även till att få ihop det berömda livspusslet. Som Kristdemokrat skulle man kunna kalla det ett familjeperspektiv på näringslivsfrågorna.

Det finns alltså starka skäl till att under planperioden fortsätta arbetet med att skapa ett Science park, ett kluster med innovativa företag, högre utbildning och forskning.

Herr ordförande, avslutningsvis anser vi Kristdemokrater att planeringsunderlaget 2020 utgår från en god hushållning av våra resurser och tar fasta på det ständiga fokus att effektivisera och prioritera som är grundläggande för att både värna familjer och individers frihet och samtidigt upprätthålla en välfärd och trygghet med människan i centrum.

Tack för ordet.