• Våra förslag till att minska gängkriminaliteten

Gängkriminaliteten:
    REGERINGEN TOG FÖR LÄTT PÅ SAMTALEN

Nu fokuserar vi på att få igenom de åtgärder som krävs.

KD beklagar att Socialdemokraterna valde att gå Miljöpartiet, och inte riksdagsmajoriteten, till mötes i förhandlingarna om att bekämpa gängkriminaliteten. Vi lämnade förhandlingen eftersom regeringens slutbud saknade flera avgörande delar och därmed var helt otillräckligt.

Det mest stötande är att regeringen gör ett nummer av att ungdomsrabatten ska tas bort, när den bara omfattar cirka en procent av de unga kriminella. Mängdrabatten för upprepad brottslighet finns också kvar. Förra veckan berättade Uppdrag Granskning om en ung man som dömdes till totalt 31 månaders fängelse, men efter alla rabatter blev det två månader. Med Socialdemokraterna vid makten kan han fortsätta sin kriminella livsstil tämligen riskfritt. Ett annat exempel där mängdrabatten slår alldeles fel gäller en man som i Högsta domstolen dömdes till tolv års fängelse för ett hundratal grova våldtäkter mot samma barn. Riksåklagaren hade yrkat på det absoluta maxstraffet 14 års fängelse. Man kan verkligen fråga sig vad som hade krävts för att nå maxstraffet. 100 våldtäkter mot en mycket ung flicka ska inte föranleda straffrabatt.

Även om KD är kritiska till att viktiga delar saknas, kommer vi givetvis stödja det som är bra i regeringens 34-punktslista om de når riksdagen. Vi kommer att hantera varje proposition skyndsamt och korta processen i riksdagen allt vi kan. Men det är omöjligt att ta ansvar för en otillräcklig överenskommelse. Regeringen har dessutom utelämnat flera av rikspolischefens önskemål. För oss har det varit avgörande att lyssna till vad de operativa myndigheterna säger.

Av KD:s förslag finns bara en tredjedel med. Regeringen valde en light-variant mot tung brottslighet. Nu samtalar vi med alla riksdagens partier för att få igenom åtgärder som kan knäcka brottsligheten på riktigt.

FLERA VIKTIGA FÖRSLAG SAKNAS

🔹 Satsningar för att nå 10 000 fler poliser

🔹 Mer resurser till domstolarna

🔹 Avskaffa straffrabatterna