• Markarydstudien – en källa till inspiration

Kristdemokraterna i Tingsryd vill låta sig inspireras av arbetet som är gjort av Bengt Germundsson (KD) och förre näringslivschefen Bengt-Göran Söderlind i Markaryd, då kommunen år efter år rankas i topp av Svenskt näringsliv för dess företagsklimat.
    Studien är gjord av Handelshögskolan i Stockholm på uppdrag av Familjen Kamprads stiftelse.

”I slutet av 2021 fick vi en fråga från Familjen Kamprads stiftelse om vi kunde göra en studie av företagsklimatet i Markaryds kommun. Det Stiftelsen önskade var att få mer kunskap om hur det kom sig att Markaryd, en kommun i hörnet av Kronobergs län med bara drygt 10 000 invånare, hade ett företagsklimat som i Svenskt Näringslivs rankingar av företagsklimatet i landets 290 kommuner bedömdes vara bland de bästa. I frågeställningen fanns också en följdfråga. Vad kan andra kommuner med ett mindre bra företagsklimat lära av Markaryd? Det som gjorde en studie av företagsklimatet i Markaryd extra intressant var att det inte alltid varit bra. Vad hade man gjort för att radikalt förbättra det relativt dåliga företagsklimat som kännetecknade kommunen i början av 2000-talet till att bli bland de bästa i landet?”

Markarydstudien – Tillsammans gör vi varandra bättre >>

Smålandsposten lyfter studien i artikeln
    Därför hamnar företagsklimatet i topp i kommunen år efter år >>