• Oacceptabel situation med fyrverkerier i utsatta områden

Foto: CC BY 3.4, Johan Eriksson
    De senaste dagarna har det närmast konstant skjutits fyrverkerier i stadsdelarna Gottsunda, Sävja och Gränby. I UNT rapporteras om att över 100 personer ringde polisen under gårdagskvällen och klagade över fyrverkeriskjutningar. Polisen har arresterat flera personer för brott mot ordningslagen.

Vid förra året kom en ny lag som i viss mån förbjuder försäljning av fyrverkerier till personer utan pyroteknisk utbildning, men dessa regler omfattar inte alla fyrverkerier.

– Det är festligt med fyrverkerier på nyår, men det är orimligt att man ska kunna skjuta raketer i halva december och januari. Många av oss som bor i eller nära Gränby minns nog även hur man en kväll förra året sköt raketer mot hus, bilar och fotgängare. Det var bara ren tur att ingen kom till skada, säger Elias Moberg, ordförande för KD Uppsala.

– Vi behöver trygghet på gator och torg, och situationen just nu är ohållbar. Blir inte situationen bättre behöver vi göra en översyn av lagstiftningen, menar Mikael Oscarsson, riksdagsledamot.