En stark lista inför höstens val

Kristdemokraterna har ett 26 personer starkt team inför höstens val till Vetlanda kommunfullmäktige. Här syns både nyare namn och personer som funnits med i det politiska arbetet under längre tid.

– Vi har siktet tydligt inställt på att, tillsammans med våra kollegor i Alliansen, axla ansvaret för kommunens ledning efter valet, säger Hans Svensson som står som förstanamn på listan och som i dag är ledamot i såväl kommunfullmäktige som tekniska nämnden.

– Skolan. Äldreomsorgen. Näringslivet. Hela kommunen och alla dess aktörer behöver ges rätt möjligheter att fungera och utvecklas. Det finns mycket att göra och nu vill vi kavla upp ärmarna.

Monica Samuelsson gör i år sin tredje valrörelse. Hon är i dag partiets förstanamn i fullmäktige och är också oppositionsordförande i barn- och utbildningsnämnden.

– De frågorna brinner jag otroligt mycket för. Skolan är en av våra i särklass viktigaste verksamheter. När nu stora omdaningar görs kring lokaler och sammanslagning av skolor får vi inte tappa bort skolans pedagogiska innehåll. Jag vill fortsätta verka för en skolorganisation där både elever, pedagoger och övrig personal kommer till sin rätt. Bara genom att vara en attraktiv arbetsplats kan skolorna i Vetlanda hävda sig i dagens tuffa konkurrens om behöriga lärare.

Hans Svensson, Monica Samuelsson, Jan-Erik Josefsson och Madelene Palmgren toppar listan som rymmer 26 namn från kommunens olika delar.