• Besök hos Botkyrka Kvinno- och tjejjour

Idag besökte Kristdemokraterna i Botkyrka, Botkyrka Kvinno- och tjejjour. Vi var mycket imponerade av det gedigna arbete man gör på jouren, det starka engagemang som finns bland de anställda och volontärerna och hur väl man organiserar sin verksamhet!

Det är en otroligt betydelsefull verksamhet som kvinnojouren bedriver, där man på olika sätt ger stöd och vägledning till kvinnor som är utsatt för mäns våld och förtryck.  Förutom att erbjuda stödsamtal via telefon eller besök, så stöttar man även kvinnor i kontakter med domstolsväsendet, socialtjänsten och andra instanser. Våldsutsatta kvinnor och deras barn kan även få hjälp med skyddat boende.

Det yttersta uttrycket för bristen på jämställdhet i ett samhälle är våld i nära relationer. Det är helt oacceptabelt att behöva leva med risken för att utsättas för våld av sin partner. De som utsätts för våld ska få rätt stöd. Det är viktigt att rättsväsendet tar våld i nära relationer på stort allvar och prioriterar snabb och effektiv handläggning av dessa fall. Vi vill även uppmuntra frivilligorganisationernas arbete med utsatta personer genom att se till att kommunerna säkrar tillgången till lokaler, skyddade boenden och handledare. Hela samhället måste inse vidden av problemet och ta ansvar.

Många saker behöver göras inom detta område, bl.a. när det gäller att se över lagstiftningen beträffande våld i nära relationer, behandling för våldsutövaren, förebyggande värdegrundsarbete, men också när det gäller attityder och synsätt i samhället. Kvinnor ska inte behöva få sina liv inskränkta p.g.a. våld och hot och barn ska inte behöva växa upp i en ohälsosam och våldsam miljö.

Familjen är för oss Kristdemokrater den viktigaste enheten i samhället. Det är oerhört viktigt med familjestöd och också när det behövs, kunna stödja kvinnor och barn som behöver ta sig ur en ohållbar situation och en hotfull och skadlig miljö.

För oss är civilsamhället en av samhällets grundbultar. De ideella organisationerna med dess volontärer är centrala i demokratiarbetet och gör ett ovärderligt arbete.