• Dra inte alla konfessionella skolor över en kam

Kristdemokraterna är starkt kritiska till Socialdemokraternas förslag att motarbeta konfessionella skolor i Botkyrka. Ett nämndinitiativ gällande att konfessionella skolor bör förbjudas att hyra kommunala lokaler, i syfte att omöjliggöra vidare etablering av konfessionella friskolor i Botkyrka kommun, röstades igenom under tisdagens sammanträde i Utbildningsnämnden.

Vi kristdemokrater vill istället se ökad tillsyn, konkreta åtgärder och uppföljning samt möjlighet att stänga skolor som inte lever upp till svensk lagstiftning. Att kollektivt bestraffa och dra alla konfessionella friskolor över en kam anser vi vara orättvist och ett förhastat beslut.

Kristdemokraterna är starkt kritiska mot förslaget om nämndinitiativ gällande att konfessionella skolor bör förbjudas att hyra kommunala lokaler, i syfte att omöjliggöra vidare etablering av konfessionella friskolor i Botkyrka kommun. Vi vill istället se en lagändring som gör att man ska kunna stänga skolor som inte fungerar bra, både kommunala och privata alternativ.

Vi anser inte att detta är det stora problemet i svensk skola och vad vi främst behöver fokusera oss på. Vi har idag allt för många elever som inte klarar kunskapsmålen, hamnar efter och inte har gymnasiebehörighet. Vi har problem med våld och kränkningar i skolmiljön mot både elever och lärare. Vi har svårt att rekrytera och behålla behöriga lärare m.m.

Att ta missförhållanden på en skola som intäkt för att generellt motarbeta etablering av konfessionella skolor är att ägna sig åt kollektiv bestraffning. Men där det finns problem vill vi givetvis se tillsyn, konkreta åtgärder och uppföljning samt möjlighet att stänga skolor som inte lever upp till svensk lagstiftning.

Vi anser att detta är ett förhastat beslut och att man istället bör verka för ökad tillsyn från Skolinspektionen som bättre säkerställer att de nationella läroplanerna och kursplanerna tillämpas och verka för en lagändring som skapar större befogenhet att kunna stänga de skolor som avviker från svensk lagstiftning.

Det finns mycket bra konfessionella skolor som skapar en skolmiljö som passar bättre än den kommunala skolan för många. Den valfriheten vill vi värna.